Pawlak: kolej powinna mieć większe możliwości przewożenia ładunków

Pawlak: kolej powinna mieć większe możliwości przewożenia ładunków
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kolej powinna mieć większe możliwości przewożenia ładunków niż np. transport samochodowy, ale musi być konkurencyjna cenowo - powiedział w Białymstoku wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak.

Pawlak odpowiadał podczas poniedziałkowych obrad Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego (WKDS) na pytania o plany rządu dotyczące polityki wobec PKP Cargo w związku z trudną sytuacją Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Łapach. Cargo było do tej pory głównym kontrahentem ZNTK.

W ubiegłym tygodniu PKP Cargo ogłosiło, że nie będzie zlecać na zewnątrz napraw wagonów, co odbije się na sytuacji nie tylko łapskiego ZNTK. Firma z Łap już zgłosiła zamiar zwolnienia grupowego 400 spośród 750 pracowników.

Pawlak powiedział podczas WKDS, że to minister infrastruktury Cezary Grabarczyk pracuje nad strategią dla PKP Cargo. Na konferencji prasowej wicepremier pytany o konkretne działania w sprawie ZNTK i Cargo dodał, że spotka się z ministrem Garbarczykiem.

O działaniach w sprawie Cargo powiedział, że "to są decyzje władz spółek, to jest także cała procedura przekształcania i restrukturyzacji całej grupy PKP".

"W dzisiejszych czasach wydaje się, że z jednej strony są to konsekwencje kryzysu, które w przewozach są widoczne znacznie szybciej niż w statystykach, niż w raportach różnego rodzaju i stąd pewnie większe kłopoty PKP Cargo, ale też warto popatrzeć na rynek, czy inni przewoźnicy też mają podobną sytuację, bo może się okazać, że taki czas kryzysu to też jest dobra pogoda dla przewozów kolejowych po rozsądnej cenie" - mówił dziennikarzom Pawlak.

Uczestnicy WKDS zdecydowali, że nie będzie na razie powoływany żaden specjalny zespół ds. ZNTK, ani nie będzie zwoływane nadzwyczajne posiedzenie WKDS ds. tego zakładu, a komisja poczeka na rezultaty rozmów pomiędzy Pawlakiem a Garbarczykiem - poinformowała PAP rzeczniczka wojewody Jolanta Gadek. W poniedziałek komisja zajmowała się regionalnym rynkiem pracy w czasach kryzysu.

Odnosząc się do sytuacji PKP Cargo Pawlak powiedział, że od strony technicznej kolej powinna mieć dużo większe możliwości przewożenia ładunków niż np. transport samochodowy, ale musi być konkurencyjna cenowo. Nie może być tak, że przewozy kolejowe są droższe od transportu ciężarówkami - dodał.

"Czas kryzysu jest dobry dla kolei wszędzie tam, gdzie chodzi o tańsze przewożenie ładunków, więc teoretycznie powinno to być okazją do tego, żeby kolej przejmowała część przewozów masowych w znacznie większym stopniu niż dotychczas. Z tego co wiem Cargo już w 2008 zaczęło mieć problemy ze względu na zmniejszenie przewozów" - powiedział Pawlak.

W poniedziałek 650 pracowników z 750-cio osobowej załogi ZNTK rozpoczęło drugi w ciągu miesiąca tygodniowy przestój. Ludzie są na urlopach wypoczynkowych. Pracuje jedynie 97 osób, które realizują kontrakt z Polimeksem Mostostalem na budowę konstrukcji stalowych oraz remontują kilkanaście wagonów na zlecenie prywatnych przewoźników - poinformował PAP dyrektor handlowy w ZNTK Jacek Łupiński.

W kwietniu w firmie mają rozpocząć się zwolnienia grupowe. ZNTK zgłosiło formalny zamiar zwolnienia 400 pracowników. Jak powiedział Łupiński, zarząd firmy poinformował o tym związki zawodowe (w firmie są dwa: "Solidarność" i związek branżowy pracowników ZNTK). Przez 3 tygodnie trwać teraz będą negocjacje ze związkami na temat regulaminu i kryteriów zwolnień. Dodał, że jeżeli nie dojdzie do porozumienia ze związkami, to zwolnienia odbędą się według zasad przygotowanych przez zarząd.

Uczestnicząca w obradach WKDS Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku Janina Mironowicz powiedziała PAP, że w tym roku województwo podlaskie dysponuje kwotą 83 mln zł na przeciwdziałanie bezrobociu. Według niej są to spore pieniądze. Dodała, że na pewno urząd pracy będzie organizował dla zwalnianych punkty informacyjne i pomagał odnaleźć się na rynku pracy. Szczegóły będą dopiero ustalane.

ZNTK SA w Łapach to spółka giełdowa, większość akcji należy do prezesa firmy Ryszarda Ekierta i zależnej od niego spółki. To największy pracodawca w liczących 25 tys. mieszkańców Łapach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pawlak: kolej powinna mieć większe możliwości przewożenia ładunków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!