XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PAŻP: do 2024 r. opóźnienia samolotów będą zredukowane do 18 sekund

PAŻP: do 2024 r. opóźnienia samolotów będą zredukowane do 18 sekund
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z 25 sekund obecnie do 18 sekund w 2024 roku planuje zredukować opóźnienia samolotów w polskiej przestrzeni powietrznej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – powiedział p.o. prezesa agencji Janusz Janiszewski.  Średnie opóźnienie w Europie w 2018 r. wyniosło 1 minutę i 50 sekund.

Przypomina on, że miniony rok był jednym z najgorszych w historii kontroli europejskiej przestrzeni powietrznej. Średnie opóźnienie operacji lotniczej (startu lub lądowania) sięgało prawie 2 minut, choć niektóre przekraczały 2 godziny.

- Według wyliczeń Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), jedna minuta opóźnienia kosztuje linie lotnicze około 100 euro - powiedział Janiszewski.

Polska ma szóstą w Unii Europejskiej powierzchnię przestrzeni powietrznej. Nad nami przebiegają szlaki transportu lotniczego na osi wschód-zachód i północ-południe, który nieustannie wzrasta.

- Dlatego natężenia ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej rośnie (o 10 proc. w 2018 r.) ponad trzykrotnie szybciej niż w Europie Zachodniej (4 proc.) – zaznacza szef PAŻP. - Notujemy jeden z największych przyrostów, nie tylko jeśli chodzi o ruch tranzytowy, ale również ruch na naszych lotniskach.

Pomimo tego Polska jest liderem w redukcji opóźnień. Przyczyniły się do tego wypracowane metody, procedury zarządzania przepływem ruchu lotniczego i redukcji opóźnień, jako kraju granicznego UE i NATO. - Udało się to dzięki kontrolerom ruchu lotniczego, którzy współtworzyli te procedury – podkreśla Janiszewski.

Według niego, są cztery główne powody opóźnień operacji lotniczych: zła pogoda, brak personelu lotniczego - w tym kontrolerów ruchu lotniczego, przepełnieni lotnisk oraz brak współpracy linii lotniczych w systemie podejmowania decyzji.

Strajki kontrolerów ruchu lotniczego sparaliżowały włoskie lotniska

W zależności od pory roku, w Europie na dobę notuje się od 30 do 37 tys. operacji lotniczych. Ich liczba ma się podwoić do 2030 roku, czyli wzrosnąć do ok. 70 tys. operacji na dobę.

Zgodnie z unijnymi wymogami, do 2024 r. średnie opóźnienie powinno wynosić w Europie 30 sekund, ale np. dla Niemiec i Francji zakłada się poziom prawie jednej minuty.

Patrz też: Lotnisko w Modlinie zyskało dwie wieże kontroli lotów. Jedna jest nietypowa
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PAŻP: do 2024 r. opóźnienia samolotów będą zredukowane do 18 sekund

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!