PESA: jest popyt na pojazdy szynowe

PESA: jest popyt na pojazdy szynowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bydgoska spółka PESA przejmuje firmy z branży, gdyż liczy na wzrost popytu na tramwaje i elektryczne zespoły trakcyjne.

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz chcą w najbliższych latach podpisać kilka dużych umów na dostawy tramwajów i elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT, pociągów pasażerskich wyposażonych we własny napęd i stały zestaw wagonów) - podaje "Parkiet".

- Staramy się m.in. o pozyskanie kontraktu na dostawy 186 tramwajów dla Warszawy. To największy w tym roku tego typu przetarg w Europie - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes PESA. Tramwaje mają być dostarczone w latach 2010-13. W budżecie Warszawy zarezerwowano na ten cel około 1,4 mld zł.

Prezes dodaje, że zapotrzebowanie zgłaszają prawie wszystkie polskie miasta, które już korzystają z tramwajów, m.in. Kraków, Łódź, Poznań, Gdańsk i Szczecin.

PESA zamierza razem z Bombardier Transportation Sweden startować też w przetargu na dostawy 20 składów zespolonych dla PKP Intercity, które mają osiągać prędkość powyżej 220 km/h i być wyposażone w trzy systemy zasilania. Ich wartość szacowana jest na 400 mln euro (1,4 mld zł).

- Oczekiwany popyt na EZT w Polsce jest bardzo duży, ale przewoźnicy nie mają pieniędzy na ich zakup. Myślę, że w perspektywie 30 lat zapotrzebowanie na składy może wynieść nawet tysiąc sztuk - uważa Zaboklicki.

PESA jest jedynym producentem spalinowych zespołów trakcyjnych w Polsce, ale ten segment uważa już za nasycony. Zarząd nie liczy też na zbyt duże wpływy z modernizacji oraz napraw wagonów pasażerskich i towarowych. Rosnąć powinny za to wpływy z modernizacji lokomotyw towarowych.

Zarząd w tym roku zakłada wypracowanie przez firmę około 700 mln zł przychodów i około 30 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 650 mln zł i 22 mln zł osiągniętych w ubiegłym roku.

- Realizacja takich prognoz wydaje się niezagrożona, zważywszy, że po I półroczu mieliśmy 330 mln zł obrotów i 20 mln zysku netto - twierdzi Zaboklicki.

Spółka około 1/4 przychodów realizuje ze sprzedaży na rynkach zagranicznych. Najwięcej pojazdów eksportuje do Włoch, na Litwę i Ukrainę - czytamy w "Parkiecie".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!