Pierwsze odcinki komunikacji cyfrowej na polskiej kolei

Pierwsze odcinki komunikacji cyfrowej na polskiej kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na odcinku Legnica - Opole PKP PLK postawiła i włączyła do układu światłowodów 16 wież systemu GSM-R, tj. telefonii komórkowej dostosowanej do potrzeb kolei.

W szczególności, umożliwia ona szybszą niż obecnie i bardziej precyzyjną wymianę informacji pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za ruch pociągów, tj. między dyżurnymi ruchu, maszynistami i personelem kolejowym.

Nowy system

Dotychczas stosowane technologie analogowe nie pozwalały na jednoczesne nadawanie i odbieranie komunikatów, co wydłużało wymianę informacji. GSM-R umożliwia to oraz przesyłanie wiadomości tekstowych, a ponadto automatyczne rejestrowanie rozmów.

Pracownicy PLK odpowiedzialni za ruch pociągów na odcinku od Legnicy do Opola są jeszcze szkoleni z obsługi systemu GSM-R. Dyżurni ruchu będą używali terminali stacjonarnych, a personel pociągów - z urządzeń mobilnych.

Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią w Warszawie. Tu odbywa się koordynacja działań związanych z ewentualnym przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu.

Rezerwowa centrala zlokalizowana jest w Poznaniu, która może przejąć kontrolę nad siecią w razie jakichkolwiek awarii warszawskiego CZS.

ETCS

Poza funkcjami głosowymi, GSM-R umożliwia też transmisję danych dla potrzeb Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (skrót ang. - ETCS), tj. takiego samego na torach krajów UE.

Ma on nie tylko zapewnić automatyczne sterowanie ruchem pociągów, ale także możliwość swobodnego ich poruszania się po różnych liniach w Europie bez konieczności zatrzymywania na granicy (nazywa się to interoperacyjnością).

System ETCS składa się ogólnie z czujników montowanych w lokomotywach i czujników zamontowanych na torach(eurobalis). To umożliwia przekazywanie dwustronnej informacji o sytuacji na linii i dopuszczalnej prędkości pociągu, nad którym kontrolę sprawują zdalnie dyżurni ruchu. Tam też są odbierane informacje o zajętości torów i separacji pociągów.

W przypadku zignorowania przez maszynistę komunikatów i ostrzeżeń oraz niedostosowania prędkości pociągu, komputer uruchomi procedurę jego zatrzymania, eliminując ryzyko wypadku.

ERTMS

GSM-R wraz z ETCS tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym.

W Polsce istnieje on obecnie tylko - jako odcinek pilotażowy - na ok. 110 km długości pomiędzy Legnicą - Węglińcem a Bielawą Dolną. To fragment międzynarodowego korytarza E30, biegnącego z Niemiec na Ukrainę. Już w 2008 roku trasę tę zmodernizowano, pociągi pasażerskie mogą tam jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe - do 120 km/h. Jest to więc odpowiednik kolejowej autostrady międzynarodowej.

- Dotychczas podczas prób sprawdziliśmy m.in pokrycie radiowe, poprawność oraz niezawodność systemu, a także zweryfikowaliśmy zachowanie lokomotywy podczas hamowania przy dużych prędkościach - informuje Marek Kroc, dyrektor projektu w PKP PLK. - Testy potwierdzają, że system działa zgodnie z przyjętymi założeniami.

Pod koniec 2016 r. będą odbywać się testy systemu na całym odcinku od Legnicy do Opola.

Co dalej?

Nadal trwa stawianie masztów systemu GSM-R na odcinkach: Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Łódź oraz Kunowice - Terespol. Razem z zakończonym odcinkiem Węgliniec - Opole będzie on obejmować linie o długości ok. 1500 km.

Według dzisiejszych zapewnień przedstawicieli PLK, wszystkie te odcinki zostaną wyposażone w system GSM-R jeszcze do końca tego roku.

Zarazem na początku września PLK ogłosiła postępowanie przetargowe budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13600 km zarządzanych przez nią linii. Ma on zostać rozstrzygnięty w połowie 2016 roku.

Do przetargu, wartości kilku miliardów złotych, PLK zaprasza nie tylko firmy z Europy, ale z całego świata. Zarządca infrastruktury podkreślił, że „pozwoli to wybrać najlepszej jakości usługi, przy jednoczesnym zdrowym konkurowaniu ceną”.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pierwsze odcinki komunikacji cyfrowej na polskiej kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!