Na odcinku Legnica - Opole PKP PLK postawiła i włączyła do układu światłowodów 16 wież systemu GSM-R, tj. telefonii komórkowej dostosowanej do potrzeb kolei.
Nowy system
Dotychczas stosowane technologie analogowe nie pozwalały na jednoczesne nadawanie i odbieranie komunikatów, co wydłużało wymianę informacji. GSM-R umożliwia to oraz przesyłanie wiadomości tekstowych, a ponadto automatyczne rejestrowanie rozmów.
Pracownicy PLK odpowiedzialni za ruch pociągów na odcinku od Legnicy do Opola są jeszcze szkoleni z obsługi systemu GSM-R. Dyżurni ruchu będą używali terminali stacjonarnych, a personel pociągów - z urządzeń mobilnych.
Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią w Warszawie. Tu odbywa się koordynacja działań związanych z ewentualnym przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu.
Rezerwowa centrala zlokalizowana jest w Poznaniu, która może przejąć kontrolę nad siecią w razie jakichkolwiek awarii warszawskiego CZS.
ETCS
Poza funkcjami głosowymi, GSM-R umożliwia też transmisję danych dla potrzeb Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (skrót ang. - ETCS), tj. takiego samego na torach krajów UE.
Ma on nie tylko zapewnić automatyczne sterowanie ruchem pociągów, ale także możliwość swobodnego ich poruszania się po różnych liniach w Europie bez konieczności zatrzymywania na granicy (nazywa się to interoperacyjnością).
System ETCS składa się ogólnie z czujników montowanych w lokomotywach i czujników zamontowanych na torach(eurobalis). To umożliwia przekazywanie dwustronnej informacji o sytuacji na linii i dopuszczalnej prędkości pociągu, nad którym kontrolę sprawują zdalnie dyżurni ruchu. Tam też są odbierane informacje o zajętości torów i separacji pociągów.
W przypadku zignorowania przez maszynistę komunikatów i ostrzeżeń oraz niedostosowania prędkości pociągu, komputer uruchomi procedurę jego zatrzymania, eliminując ryzyko wypadku.
ERTMS
GSM-R wraz z ETCS tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym.
W Polsce istnieje on obecnie tylko - jako odcinek pilotażowy - na ok. 110 km długości pomiędzy Legnicą - Węglińcem a Bielawą Dolną. To fragment międzynarodowego korytarza E30, biegnącego z Niemiec na Ukrainę. Już w 2008 roku trasę tę zmodernizowano, pociągi pasażerskie mogą tam jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe - do 120 km/h. Jest to więc odpowiednik kolejowej autostrady międzynarodowej.
- Dotychczas podczas prób sprawdziliśmy m.in pokrycie radiowe, poprawność oraz niezawodność systemu, a także zweryfikowaliśmy zachowanie lokomotywy podczas hamowania przy dużych prędkościach - informuje Marek Kroc, dyrektor projektu w PKP PLK. - Testy potwierdzają, że system działa zgodnie z przyjętymi założeniami.
Pod koniec 2016 r. będą odbywać się testy systemu na całym odcinku od Legnicy do Opola.
Co dalej?
Nadal trwa stawianie masztów systemu GSM-R na odcinkach: Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Łódź oraz Kunowice - Terespol. Razem z zakończonym odcinkiem Węgliniec - Opole będzie on obejmować linie o długości ok. 1500 km.
Według dzisiejszych zapewnień przedstawicieli PLK, wszystkie te odcinki zostaną wyposażone w system GSM-R jeszcze do końca tego roku.
Zarazem na początku września PLK ogłosiła postępowanie przetargowe budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13600 km zarządzanych przez nią linii. Ma on zostać rozstrzygnięty w połowie 2016 roku.
Do przetargu, wartości kilku miliardów złotych, PLK zaprasza nie tylko firmy z Europy, ale z całego świata. Zarządca infrastruktury podkreślił, że „pozwoli to wybrać najlepszej jakości usługi, przy jednoczesnym zdrowym konkurowaniu ceną”.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Pierwsze odcinki komunikacji cyfrowej na polskiej kolei