XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Piloci LOT żalą się na poziom wynagrodzeń

Piloci LOT żalą się na poziom wynagrodzeń
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarabiamy za mało - mówią kluczowi pracownicy przewoźnika. Ich żądania będą kosztować spółkę 15 mln zł rocznie.

PLL LOT, które w pierwszym półroczu zanotowały 130 mln zł straty, może sparaliżować strajk pilotów. Ci ostatni po publikacji „PB” żywo zareagowali na informacje o zarobkach i negocjowanych podwyżkach. Oczywiście zastrzegając anonimowość.

— Czujemy się oszukani. Układ zbiorowy pochodzi z 1993 r. Od tego czasu nie było urynkowienia płac. Nasi koledzy na Zachodzie zarabiają kilkakrotnie więcej — mówi jeden z pilotów.

Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych domaga się 30-procentowych podwyżek (około 15 mln zł rocznie) w podstawie zarobków dla wszystkich tzw. kategorii wagowych samolotów. Przypomnijmy, że wysokość pensji zależy głównie od przynależności do jednej z czterech kategorii i wysługi lat. Najmniej zarabiają początkujący piloci najmniejszych jednostek (około 9,2 tys. brutto w podstawie) - czytamy w "Pulsie Biznesu".

— Każdy pilot otrzymuje stałą pensję. Jeżeli przekroczy 67 godzin tygodniowo, wzrasta ona o 1 proc. System prowadzi więc do wielu patologii. Najwięcej zarabiają piloci dużych jednostek, którzy wykonując długie loty szybciej przekraczają próg 67 godzin. W ten sposób mogą zarabiać grubo ponad 40 tys. zł brutto — mówi jeden z pilotów.

Dużo lepsze zarobki (o 15-20 proc.), mimo gorszej kondycji przewoźnika, mieli piloci Centralwings, spółki zależnej LOT. W gorszej sytuacji znaleźli się za to piloci innej spółki zależnej — Eurolotu, gdzie zarobki były o 15-20 proc. niższe. Tu problemem było nawet zaliczenie stażu pracy przy wcielaniu spółki do grupy LOT.

W samym związku zawodowym doszło jednak do rozdźwięku między grupą zwolenników reformy polegającej na eliminacji lub co najmniej okrojeniu do dwóch kategorii wagowych samolotów (z podwyżkami 5-10 proc.) i zwolenników podziału, domagających się 30-procentowych podwyżek dla wszystkich. Wygrała druga opcja.

Młodzi piloci żalą się, że od i tak małych pensji, co miesiąc, przez 6 lat potrąca się około 1 tys. zł miesięcznie za szkolenia (w sumie około 20 tys. euro).

— Tego nie ma w żadnej innej linii. W ten sposób pracodawca wiąże pracownika na kilka lat. Nic dziwnego, że w ciągu ostatnich 3 lat część pilotów opuściła LOT — dodają.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Piloci LOT żalą się na poziom wynagrodzeń

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!