PKP Cargo zabrały CTL Logistics intratny kontrakt. Teraz CTL chce się poskarżyć na monopolistę m.in. Urzędowi Ochrony Konkurencji i Komisji Europejskiej - pisze "Rzeczpospolita"
CTL zapowiada walkę o kontrakt. Prawnicy właśnie analizują sprawę. Przewoźnik nie oszacował jeszcze swoich strat, nie chce więc wypowiadać się na temat ewentualnego odszkodowania za zerwany kontrakt. Chce jednak, by sprawę m.in. łamania prawa antymonopolowego przez PKP Cargo zbadała prokuratura, UOKiK i Komisja Europejska. Wnioski w tej sprawie mają do właściwych organów trafić w ciągu najbliższych dni.
Jest o co walczyć. Rywalizacja o przewozy na trasach krajowych pomiędzy PKP a prywatnymi przewoźnikami spowodowała spadek cen, a co za tym idzie zarobków firm logistycznych. Na kontraktach zagranicznych zarabia się najlepiej.
Jak mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics, PKP Cargo odmawiały przyjęcia kontenerów do przewozu przez granicę, utrudniając nam terminowe wywiązanie się z umowy. Tymczasem państwowa spółka rozmawiała ze Słowakami o odebraniu zlecenia. Trzymając pociągi na granicy, argumentowała, że tylko PKP jako państwowy przewoźnik mogą przekraczać granicę. Jak dodajeNiemiec, jest to nieprawdą, bo swobodny dostęp do torów gwarantuje m.in. prawo unijne oraz porozumienia graniczne. Problemu nie udało się rozwiązać w drodze negocjacji, zniecierpliwieni Słowacy powierzyli dalsze transporty PKP Cargo.
PKP Cargo wyjaśnia, że to słowacy zwrócili się do nich o przesłanie oferty. Tymczasem spór między polskimi przewoźnikami może szkodzić wszystkim polskim firmom przewozowym.
Jeżeli UOKiK zajmie się sprawą, nie będzie to pierwszy przypadek, kiedy PKP Cargo znajdą się pod lupą urzędu antymonopolowego. Po raz pierwszy PKP Cargo zostały ukarane przez UOKiK w czerwcu 2004 grzywną w wysokości 40 mln zł za nadużywanie pozycji monopolisty i 20 mln zł za różne traktowanie kontrahentów. 2005 rok to kolejna kara - w wysokości 10 mln zł - za zawarcie z CTL Logistics porozumienia, które gwarantowało prywatnemu przewoźnikowi, że z żadnym z innych kontrahentów PKP Cargo nie będą współpracować na korzystniejszych warunkach. Prywatni przewoźnicy skarżyli się najczęściej, że spółka pobiera zbyt wysokie opłaty.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP Cargo kontra CTL