PKP Cargo kontra CTL

PKP Cargo kontra CTL
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Cargo zabrały CTL Logistics intratny kontrakt. Teraz CTL chce się poskarżyć na monopolistę m.in. Urzędowi Ochrony Konkurencji i Komisji Europejskiej - pisze "Rzeczpospolita"

CTL Logistics podpisał umowę na transport koleją części samochodowych z Żyliny na Słowacji do Czerniachowska, skąd miały trafić do zakładów KIA Motors w Kaliningradzie. Miesiąc później PKP Cargo ogłosiły, że to ich słowacki przewoźnik wybrał na partnera. CTL przewiózł trzy pociągi, PKP Cargo planują transport 26.

CTL zapowiada walkę o kontrakt. Prawnicy właśnie analizują sprawę. Przewoźnik nie oszacował jeszcze swoich strat, nie chce więc wypowiadać się na temat ewentualnego odszkodowania za zerwany kontrakt. Chce jednak, by sprawę m.in. łamania prawa antymonopolowego przez PKP Cargo zbadała prokuratura, UOKiK i Komisja Europejska. Wnioski w tej sprawie mają do właściwych organów trafić w ciągu najbliższych dni.

Jest o co walczyć. Rywalizacja o przewozy na trasach krajowych pomiędzy PKP a prywatnymi przewoźnikami spowodowała spadek cen, a co za tym idzie zarobków firm logistycznych. Na kontraktach zagranicznych zarabia się najlepiej.

Jak mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics, PKP Cargo odmawiały przyjęcia kontenerów do przewozu przez granicę, utrudniając nam terminowe wywiązanie się z umowy. Tymczasem państwowa spółka rozmawiała ze Słowakami o odebraniu zlecenia. Trzymając pociągi na granicy, argumentowała, że tylko PKP jako państwowy przewoźnik mogą przekraczać granicę. Jak dodajeNiemiec, jest to nieprawdą, bo swobodny dostęp do torów gwarantuje m.in. prawo unijne oraz porozumienia graniczne. Problemu nie udało się rozwiązać w drodze negocjacji, zniecierpliwieni Słowacy powierzyli dalsze transporty PKP Cargo.

PKP Cargo wyjaśnia, że to słowacy zwrócili się do nich o przesłanie oferty. Tymczasem spór między polskimi przewoźnikami może szkodzić wszystkim polskim firmom przewozowym.

Jeżeli UOKiK zajmie się sprawą, nie będzie to pierwszy przypadek, kiedy PKP Cargo znajdą się pod lupą urzędu antymonopolowego. Po raz pierwszy PKP Cargo zostały ukarane przez UOKiK w czerwcu 2004 grzywną w wysokości 40 mln zł za nadużywanie pozycji monopolisty i 20 mln zł za różne traktowanie kontrahentów. 2005 rok to kolejna kara - w wysokości 10 mln zł - za zawarcie z CTL Logistics porozumienia, które gwarantowało prywatnemu przewoźnikowi, że z żadnym z innych kontrahentów PKP Cargo nie będą współpracować na korzystniejszych warunkach. Prywatni przewoźnicy skarżyli się najczęściej, że spółka pobiera zbyt wysokie opłaty.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP Cargo kontra CTL

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!