Budowę w Rybniku terminala multimodalnego lub podobnego przedsięwzięcia o nieco mniejszej skali planują PKP SA oraz miejscowy samorząd. W piątek ich przedstawiciele podpisali list intencyjny ws. współpracy przy inwestycji na kolejowym gruncie przy stacji Rybnik Towarowy.
- List intencyjny dotyczy współpracy przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów. Około 20-hektarowa nieruchomość może zostać przeznaczona na cele logistyczne.
- Według miasta to pierwszy krok do powstania w Rybniku terminalu multimodalnego lub tzw. punktu koncentracji prac przeładunkowych i usług logistycznych
- Koncepcja zakłada budowę terminalu wraz z obiektami infrastruktury magazynowo-logistycznej w tzw. międzytorzu w pobliżu stacji Rybnik Towarowy, przy ul. Kadłubka.
Samorząd Rybnika akcentuje, że inwestycja jest możliwa dzięki trwającej od ub. roku budowie liczącego ponad 10 km bezkolizyjnego, dwujezdniowego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna. Trasa ta da wygodne połączenie miasta z autostradą A1 na wysokości sąsiednich Żor. Pobiegnie w sąsiedztwie przewidzianego pod inwestycję terenu przy stacji Rybnik Towarowy.
Jak poinformował w piątek rybnicki samorząd, podpisany tego dnia list intencyjny dotyczy współpracy przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów. Około 20-hektarowa nieruchomość może zostać przeznaczona na cele logistyczne. Według miasta to pierwszy krok do powstania w Rybniku terminalu multimodalnego lub tzw. punktu koncentracji prac przeładunkowych i usług logistycznych (o nieco mniejszym zasięgu oddziaływania - red.).
Koncepcja zakłada budowę terminalu wraz z obiektami infrastruktury magazynowo-logistycznej w tzw. międzytorzu w pobliżu stacji Rybnik Towarowy, przy ul. Kadłubka. Dawniej znajdowała się tam tzw. grupa torów odjazdowych. Obszar ten leży w pobliżu dwóch węzłów powstających na drodze Racibórz-Pszczyna - węzła chwałowickiego i węzła śródmiejskiego.
Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym Rybnik deklaruje wsparcie przy tworzeniu optymalnego połączenia terminalu z jego otoczeniem komunikacyjnym - m.in. przez realizację drogi dojazdowej do terenów przyszłej inwestycji (w piątek pokazano dwie koncepcje takiego połączenia) oraz współpracę na etapie uzyskania niezbędnych pozwoleń i decyzji.
PKP SA mają natomiast udzielać przyszłemu inwestorowi pełnego wsparcia posiadanym know-how. - Jako grupa PKP chcemy aktywniej angażować się w działania branży logistycznej. Stąd pomysł na wykorzystanie części gruntów należących do PKP SA. na cele logistyczne - powiedział cytowany przez miasto członek zarządu spółki Mirosław Antonowicz.
- Taka inwestycja przyniesie korzyści nie tylko dla PKP SA, ale również dla miasta. Powstanie terminala multimodalnego pozwoliłoby na utworzenie dodatkowych miejsc pracy oraz wpłynie na poprawę obsługi transportowej regionu z wykorzystaniem kolei - zaznaczył Antonowicz.
Zdaniem prezydenta Rybnika Piotra Kuczery realizacja takiego projektu, dającego firmom nowe możliwości obsługi logistycznej, a przez to zwiększającego ich konkurencyjność, przyczyniłaby się do ożywienia życia gospodarczego w mieście i regionie.
- Wdrożenie projektu pozwoliłoby też na nadanie priorytetu transportowi szynowemu, poprzez przeniesienie strumienia ładunków z transportu samochodowego na rzecz transportu kolejowego. W ten sposób ograniczony zostałby najbardziej uciążliwy dla mieszkańców transport kołowy realizowany przez duże i ciężkie samochody, co z kolei będzie miało bardzo istotny wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, zmniejszenie kongestii oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach - ocenił Kuczera.
Grupa PKP inwestuje w poprawę infrastruktury kolejowej w rejonie Rybnika. Od ub. roku kosztem ponad 370 mln zł trwa zaplanowana rewitalizacja łącznie 60 km linii kolejowych relacji Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze. To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest odciążeniem dla magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).
W latach 2015-2016 kosztem blisko 180 mln wyremontowane zostało też liczące ok. 30 km połączenie Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki, przebiegające przez stację Rybnik Towarowy. W drugiej połowie 2018 r. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego chcą uruchomić tam dodatkowe połączenia pasażerskie - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. Według planów docelowo kursować ma 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na drogowym połączeniu miast.
Rozładować korki w Rybniku powinien też w znacznej mierze planowany do ukończenia w 2019 r. pierwszy z tamtejszych odcinków Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna. Kosztem ponad 430 mln zł powstaje obecnie liczący ponad 10 km fragment trasy od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej (dalej przyszła droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być jednojezdniowa). Na całym odcinku zaplanowano pięć węzłów.
Równolegle - w ramach tego samego przedsięwzięcia - zbudowana ma zostać licząca niespełna kilometr tzw. droga śródmiejska. Będzie to połączenie głównej powstającej arterii ze ścisłym centrum Rybnika - alternatywne dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej. W pobliżu węzła drogi śródmiejskiej znajduje się kolejowy teren planowany teraz pod inwestycję logistyczną.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP i Rybnik planują budowę terminala multimodalnego