Spółka PKP LHS z grupy Polskich Kolei Państwowych rozpoczęła badanie sytuacji finansowej i prawnej (tzw. due diligence) Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach, do której należy Euroterminal w Sławkowie (Śląskie).
O rozpoczęciu due diligence w spółce poinformowała Beata Warońska z CZH reprezentująca jej załogę w radzie nadzorczej spółki. Wcześniej w listach m.in. do premiera i ministra Skarbu załoga protestowała przeciwko planowanemu przejęciu CZH przez grupę PKP.
W ubiegłym tygodniu due diligence w CZH przeprowadził większościowy właściciel tej firmy - należąca do Skarbu Państwa Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Załoga CZH opowiada się za tym, aby to właśnie ARP objęła nowe, warte 26 mln zł akcje firmy, dostarczając tym samym kapitał na dalsze inwestycje w terminalu.
- CZH złożyła taką samą ofertę objęcia akcji spółce PKP LHS, jak i ARP. Terminy jej ważności upływają odpowiednio 15 i 17 maja. Do tego czasu powinno wyjaśnić się, kto obejmie akcje. Negocjacje zarządów CZH i PKP LHS zaplanowano na 8 i 9 maja - poinformowała Warońska.
Przypomniała, że resort Skarbu Państwa jednoznacznie uznał, że wejście kapitałowe spółek grupy PKP do CZH może odbyć się jedynie "na zasadach rynkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z poszanowaniem interesu spółki i dotychczasowych akcjonariuszy".
W tej sytuacji obejmując akcje CZH spółka z grupy PKP miałaby w akcjonariacie spółki maksymalnie kilkunastoprocentowy udział, bez wpływu na zarządzanie. Załoga protestowała wcześniej przeciwko planom przejęcia akcji CZH "za połowę ich realnej wartości", a zarząd firmy wskazywał, że byłoby to niezgodne z prawem działanie na jej szkodę.
26 mln zł z dokapitalizowania CZH posłuży sfinansowaniu budowy w Euroterminalu nowego magazynu o powierzchni blisko 5 tys. m2, wraz z infrastrukturą techniczną. Łącznie ma to kosztować 36,5 mln zł. W końcu kwietnia został rozstrzygnięty przetarg na realizację tego przedsięwzięcia. W najbliższym czasie będą podpisane stosowne umowy z wykonawcami robót.
Dzięki inwestycjom realizowanym w Sławkowie, do końca tego roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się prawie trzykrotnie i przekroczą 100 tys. kontenerów i ok. 3 mln ton towarów masowych (np. koksu itp.) rocznie. W sumie rozpoczęte już działania pochłoną blisko 65 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP LHS bada sytuację finansową właściciela Euroterminalu w Sławkowie