PKP LHS bada sytuację finansową właściciela Euroterminalu w Sławkowie

PKP LHS bada sytuację finansową właściciela Euroterminalu w Sławkowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka PKP LHS z grupy Polskich Kolei Państwowych rozpoczęła badanie sytuacji finansowej i prawnej (tzw. due diligence) Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach, do której należy Euroterminal w Sławkowie (Śląskie).

W przyszłym tygodniu, po zakończeniu badania, wyjaśni się, czy spółka z grupy PKP obejmie nowe akcje CZH, stając się tym samym mniejszościowym akcjonariuszem tej firmy. Kolei zależy na Euroterminalu, bo kończy się tam wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy.

O rozpoczęciu due diligence w spółce poinformowała Beata Warońska z CZH reprezentująca jej załogę w radzie nadzorczej spółki. Wcześniej w listach m.in. do premiera i ministra Skarbu załoga protestowała przeciwko planowanemu przejęciu CZH przez grupę PKP.

W ubiegłym tygodniu due diligence w CZH przeprowadził większościowy właściciel tej firmy - należąca do Skarbu Państwa Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Załoga CZH opowiada się za tym, aby to właśnie ARP objęła nowe, warte 26 mln zł akcje firmy, dostarczając tym samym kapitał na dalsze inwestycje w terminalu.

- CZH złożyła taką samą ofertę objęcia akcji spółce PKP LHS, jak i ARP. Terminy jej ważności upływają odpowiednio 15 i 17 maja. Do tego czasu powinno wyjaśnić się, kto obejmie akcje. Negocjacje zarządów CZH i PKP LHS zaplanowano na 8 i 9 maja - poinformowała Warońska.

Przypomniała, że resort Skarbu Państwa jednoznacznie uznał, że wejście kapitałowe spółek grupy PKP do CZH może odbyć się jedynie "na zasadach rynkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z poszanowaniem interesu spółki i dotychczasowych akcjonariuszy".

W tej sytuacji obejmując akcje CZH spółka z grupy PKP miałaby w akcjonariacie spółki maksymalnie kilkunastoprocentowy udział, bez wpływu na zarządzanie. Załoga protestowała wcześniej przeciwko planom przejęcia akcji CZH "za połowę ich realnej wartości", a zarząd firmy wskazywał, że byłoby to niezgodne z prawem działanie na jej szkodę.

26 mln zł z dokapitalizowania CZH posłuży sfinansowaniu budowy w Euroterminalu nowego magazynu o powierzchni blisko 5 tys. m2, wraz z infrastrukturą techniczną. Łącznie ma to kosztować 36,5 mln zł. W końcu kwietnia został rozstrzygnięty przetarg na realizację tego przedsięwzięcia. W najbliższym czasie będą podpisane stosowne umowy z wykonawcami robót.

Dzięki inwestycjom realizowanym w Sławkowie, do końca tego roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się prawie trzykrotnie i przekroczą 100 tys. kontenerów i ok. 3 mln ton towarów masowych (np. koksu itp.) rocznie. W sumie rozpoczęte już działania pochłoną blisko 65 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP LHS bada sytuację finansową właściciela Euroterminalu w Sławkowie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!