XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP PLK nie chce transgranicznego postępowania ws. Rail Baltica

PKP PLK nie chce transgranicznego postępowania ws. Rail Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie chcą, by Litwini wypowiadali się na temat wpływu na środowisko trasy kolejowej Rail Baltica i odwołali się od decyzji w tej sprawie - poinformowała w piątek Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Dyrekcja ochrony środowiska w Białymstoku - w porozumieniu ze swoim odpowiednikiem w Olsztynie - pracuje nad decyzją środowiskową dotyczącą modernizacji Rail Baltica. Decyzja środowiskowa określi ostateczny przebieg tej trasy.

Zgodnie z procedurą, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wystąpiła już z pytaniem do strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie. Jak mówi rzeczniczka RDOŚ Małgorzata Wnuk, stało się tak dlatego, że Rail Baltica to przedsięwzięcie międzynarodowe, które nie kończy się na granicy polsko-litewskiej. Na razie Litwini odpowiedzi nie udzielili. W procedurze transgranicznej wszystkie dokumenty w tej sprawie byłyby tłumaczone na język litewski i trafiały do zaopiniowania do litewskiego odpwiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.

Jak poinformował PAP w piątek rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, kolej "nie kwestionuje obowiązującego prawa", ale uważa, że moderniacja Rail Baltica w Polsce nie ma wpływu na przyrodę na Litwie, dlatego wykonawca prac na rzecz PKP PLK złożył zażalenie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. "Pozytywna decyzja (bez procedury transgranicznej-PAP) oznaczałaby skrócenie procedur po obu stronach granicy, a więc przyspieszenie inwestycji" - poinformował Łańcucki.

Inwestor PKP PLK SA wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy Białystok - Ełk-Olecko - Suwałki - Trakiszki - do granicy państwa z Litwą.

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał wcześniej dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w Warmińko-Mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w Podlaskiem. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko. Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.

W ramach wcześniejszych konsultacji, był jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego Transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Modernizacja odcinka Białystok- Suwałki - Trakiszki- granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK nie chce transgranicznego postępowania ws. Rail Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!