PKP PLK: plany przedłużenia CMK do Katowic - nie przez Pyrzowice

PKP PLK: plany przedłużenia CMK do Katowic - nie przez Pyrzowice
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie planuje szybkiego połączenia kolejowego od prowadzącej spod Warszawy Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) do Katowic trasą przez lotnisko w Pyrzowicach - poinformowali przedstawiciele PLK podczas spotkania z samorządowcami, politykami i mieszkańcami woj. śląskiego, z których część protestowała przeciw takiej lokalizacji trasy.

Kolejarze rozważają natomiast budowę, w perspektywie kilkunastu lat, wspólnego dla Katowic i Krakowa przedłużenia obecnie kończącej się w Zawierciu CMK - z rozgałęzieniem w Trzebini.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, spółka PKP PLK miała prowadzić prace studialne nad budową kolei dużych prędkości - przedłużenia CMK do Katowic linią równoległą do planowanej kolei aglomeracyjnej łączącej Katowice z Pyrzowicami. Od kilku miesięcy przeciw takiej inwestycji protestowali mieszkańcy gmin wokół lotniska, obawiający się "rozcięcia" szybką linią swoich miejscowości.

Jak poinformował podczas zorganizowanego w Katowicach przez wojewodę śląskiego spotkania w tej sprawie prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, budowa szybkiego połączenia CMK z Katowicami przez Pyrzowice nie jest możliwa m.in. ze względu na gęstość zabudowy (konieczność budowy szerokich łuków) czy szkody górnicze w Bytomiu.

Według Szafrańskiego, w najbliższych latach pociągi z Warszawy do Katowic (które na zmodernizowanej do 2013 r. CMK z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia mają osiągać 200 km/h), na odcinku Zawiercia do Katowic wciąż będą kursowały szlakiem dawnej kolei warszawsko-wiedeńskiej - przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą.

Prowadzone na tym odcinku prace mają umożliwić uzyskanie prędkości rzędu 120 km/h z Zawiercia do Dąbrowy Górniczej i dalej 90 km/h do Katowic. Ponieważ uzyskanie tam większej prędkości nie będzie raczej opłacalne (m.in. ze względu na ciasne łuki i gęstość zabudowy utrudniającą ich przebudowę), nie będzie to tzw. szybka kolej.

Szafrański zaznaczył, że przebudowa zwiększająca szybkość linii zwykle powoduje większe natężenie ruchu. Na trasie wiodącej przez miasta Zagłębia, którą odbywa się również ruch aglomeracyjny i towarowy, skomplikowałoby to prowadzenie szybkich składów, tym bardziej, że brak miejsca uniemożliwia dobudowanie tam kolejnych torów.

Ewentualne połączenie Katowic z Zawierciem przez Pyrzowice korzystałoby z torów planowanej linii łączącej stolicę aglomeracji regionu z lotniskiem. Dalej - jeżeli kolejne analizy wykazałyby opłacalność takiej inwestycji - prowadziłoby zmodernizowaną nieużywaną dziś trasą z Tarnowskich Gór przez Pyrzowice do Zawiercia.

"Mamy tu wiele problemów z docelowym wjazdem pociągami dużej prędkości. Wygląda na to, że trudno będzie zmieścić się z łukami nawet na 160 km/h" - zaznaczył Szafrański. Dodał jednak, że argumentem za budową takich alternatywnych połączeń jest m.in. wzrastający ruch towarowy.

Szczegółową wiedzę o potrzebach inwestycji w katowickim węźle kolejowym ma dać opracowywane studium wykonalności jego modernizacji i rozbudowy (podobne zlecono już też dla Warszawy i Krakowa, w planach są dla Wrocławia i Poznania). Wiadomo jednak, że należy dążyć do separacji ruchu międzymiastowego: zwłaszcza linii wysokich prędkości, od innych - dla ruchu lokalnego, regionalnego i towarowego.

Dlatego, zgodnie ze wstępnymi planami, istniejącą trasą Katowice - Dąbrowa Górnicza - Zawiercie, podobnie jak ewentualnym połączeniem Katowice - Pyrzowice - Zawiercie, do CMK docelowo dojeżdżałaby tylko część pociągów do Warszawy.

Dla kolei dużych prędkości (rzędu 230-250-300 km/h) rozważane jest w perspektywie 15 lat przedłużenie CMK od Góry Włodowskiej w okolice Trzebini i budowa tam odnóg do Katowic i Krakowa. Ich połączenie utworzyłoby nową szybką linię między tymi miastami, z czasem przejazdu 40 min - niezależną od planowanego do modernizacji przed 2013 r. istniejącego połączenia.

Przedłużenie CMK przez Trzebinię umożliwiłoby utrzymanie wysokiej prędkości praktycznie do samych Katowic. Z analiz wynika, że stosunkowo rzadko zabudowane tereny między Mysłowicami a Sosnowcem powinny dać możliwość wprowadzenia tamtędy do centrum aglomeracji nowej linii o odpowiednich parametrach (kolej o prędkości 300 km/h potrzebuje łuków o promieniu kilku kilometrów).

Przebiegu linii dużych prędkości przez Pyrzowice szczególnie obawiali się samorządowcy i mieszkańcy gmin Mierzęcice i Bobrowniki. Przedłużenie CMK tym wariantem przecinałoby bowiem ich tereny - podobnie jak projektowane w bliskim sąsiedztwie połączenie kolejowe Katowic z lotniskiem, czy budowana autostrada A1 oraz jej jezdnie serwisowe.

Poprowadzenia szybkich pociągów trasą omijającą miasta Zagłębia Dąbrowskiego obawiają się natomiast tamtejsi samorządowcy i politycy. Dołączając się do protestów przeciw budowie przedłużenia CMK przez Pyrzowice wskazywali na możliwość marginalizacji m.in. Dąbrowy Górniczej i Sosnowca, a także degradacji tamtejszej infrastruktury czy dworców.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!