PKP PLK: zamknięcie fragmentu linii kolejowej Katowice - Rybnik

PKP PLK: zamknięcie fragmentu linii kolejowej Katowice - Rybnik
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od poniedziałku pasażerowie pociągów Kolei Śląskich jeżdżących linią Katowice-Rybnik muszą między Orzeszem a Czerwionką korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Powód to prace na stacji Orzesze Jaśkowice związane z modernizacją linii Orzesze Jaśkowice – Tychy.

Jak poinformował PAP w poniedziałek Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, obowiązująca od tego dnia zastępcza komunikacja autobusowa dotyczy wszystkich połączeń regionalnych wykonywanych przez samorządowego przewoźnika.

Jeżdżące normalnie linią Katowice-Rybnik pociągi obsługiwane przez spółkę PKP Intercity (m.in. międzynarodowe połączenia w kierunku Ostrawy), są kierowane trasą objazdową przez Pszczynę i Zebrzydowice.

Zastępczą komunikację autobusową PLK przewidziały do 19 lipca - w związku z pracami rewitalizacyjnymi na linii Orzesze Jaśkowice - Tychy. Rozpoczęły się bowiem prace na stacji Orzesze Jaśkowice, gdzie zaplanowano wymianę rozjazdów, przebudowę sieci trakcyjnej i wymianę nawierzchni na przejeździe kolejowo-drogowym.

Jednotorowa zelektryfikowana linia 169 Tychy - Orzesze Jaśkowice jest ważna dla transportu z i do Rybnickiego Okręgu Węglowego - jeżdżą nią m.in. pociągi obsługujące kopalnie, hutę i elektrownię.

W grudniu ub. roku PKP PLK zakończyły rewitalizację pierwszego jej odcinka: Orzesze Jaśkowice - Łaziska Średnie, co dwukrotnie podniosło dopuszczalną tam prędkość pociągów - do 100 km/h. Wiosną tego roku rozpoczął się drugi etap przedsięwzięcia, obejmujący odcinek Tychy - Łaziska Średnie, a także stację Orzesze Jaśkowice.

Prace te mają zakończyć się w czwartym kwartale br. Koszt remontu całej linii przekroczy 77 mln zł. Efektem ma być szybszy przejazd pociągów - do 120 km/h. Łącznie na tej linii przebudowanych ma zostać 18 km torów i sieci trakcyjnej, 26 rozjazdów, 21 przejazdów kolejowo-drogowych i 28 obiektów inżynieryjnych.

Po linii Orzesze Jaśkowice - Tychy nie kursowały ostatnio pociągi pasażerskie. W kwietniu br. PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla rewitalizacji linii kolejowych łączących Orzesze Jaśkowice, Tychy, Nowy Bieruń i Oświęcim. Okoliczne samorządy chciałyby, by kiedyś jeździły tamtędy np. pociągi do Krakowa.

Przetarg zarządcy kolejowej infrastruktury na opracowanie dokumentacji dotyczy odcinków linii kolejowych nr 140, 169, 179, 885 i 138. Zgodnie z założeniami dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłyby wrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.

Przygotowanie dokumentacji ma kosztować 1,5 mln zł, z czego 250 tys. zł płacą samorządy. Zakładana inwestycja, warta 170 mln zł, miała by być gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Według zainteresowanych samorządów rewitalizacja linii może prowadzić do utworzenia połączenia pasażerskiego z Orzesza przez Tychy do Bierunia, a w przyszłości być może także do Krakowa. Obecnie odcinkami tej trasy jeżdżą pociągi towarowe, które ze względu na zły stan torowiska i całej infrastruktury kolejowej, osiągają bardzo niewielkie prędkości.

Z tego względu teraz remontowana jest linia tworząca towarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy - Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyć połączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowany krótki łącznik w rejonie kopalni Piast.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK: zamknięcie fragmentu linii kolejowej Katowice - Rybnik

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!