PKP PR: Będą cięcia kursów

PKP PR: Będą cięcia kursów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dopiero co kolej chwaliła się nowym i bogatszym w połączenia rozkładem jazdy, a już zmniejsza liczbę kursów.

Od 1 lutego PKP Przewozy Regionalne odwołują na pewno kilkanaście połączeń. Waży się też los kilkunastu następnych tras - pisze "Dziennik".

- W planowaniu tegorocznego rozkładu zakładaliśmy wyższą dotację z budżetu, niż faktycznie otrzymamy - tłumaczy Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP PR. Zamiast 250 mln zł spółka otrzyma z budżetu 220 mln zł, tyle samo co w 2007 r. Wzrosły jednak koszty eksploatacji pociągów. Stąd zmiany w rozkładzie.

- Z trasy znikną jednak tak naprawdę tylko dwa pociągi, a w przypadku pozostałych zmodyfikowaliśmy jedynie terminy kursowania. Na pewno będą operować w weekendy, święta i wakacje - dodaje Kurpiewski.

Zmiany te obejmą m.in. pociągi "Podlasiak" (Białystok - Szczecin), "Szczecinianin" (Szczecin - Ełk), "Hutnik" (Racibórz - Olsztyn), "Wiking" (Szczecin - Bielsko-Biała) oraz pociągi pośpieszne z Wrocławia do Krakowa i Lublina oraz z Katowic do Kołobrzegu. Kolej z myślą o cięciach przygląda się następnym kilkunastu odcinkom, m.in. trasie Leszno - Głogów czy Stargard Szczeciński - Krzyż.

Trasy może uratować jedynie przejęcie ich finansowania przez samorządy województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i lubuskiego. Trwają negocjacje w tej sprawie, jednak szansa na ich powodzenie jest niewielka.

- Ograniczone środki na transport kolejowy w budżecie województwa uniemożliwiają nam obecnie przejmowanie finansowania tych pociągów - mówi wicemarszałek województwa uniemożliwiają nam obecnie przejmowanie finansowania tych pociągów - mówi wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski. Podobną sytuację mają dwa pozostałe województwa.

Zaistniała sytuacja oburza Jakuba Majewskiego, szefa Instytutu Promocji i Rozwoju Kolei. - To typowe dla kolei. Gdy ministerstwo obcina dotację, pierwsze, co robimy, to tniemy połączenia. A może warto zastanowić się najpierw nad znalezieniem oszczędności w innych obszarach działalności i mimo wszystko utrzymaniem tych tras - stwierdza.

Dodaje, że likwidowane pociągi cieszą się popularnością wśród podróżnych, przewożąc każdego dnia po kilkuset pasażerów. A korekta rozkładu zakłóci kolejową komunikację między niektórymi aglomeracjami. Spowoduje, że np. z Łodzi do Wrocławia i z Wrocławia do Łodzi pociąg nie będzie kursował przez ponad siedem godzin, z Olsztyna do Warszawy przez 8,5 godziny, a całkowicie zlikwidowane zostanie jedyne połączenie Warszawy z Legnicą i przejściem granicznym w Zgorzelcu.

- W sytuacji gdy kolej walczy z konkurencją autobusową i samochodami prywatnymi, ważną jej przewaga jest czas jazdy i właśnie częstotliwość. A te wydarzenia pokazują, że te dwie rzeczy pozostają niedocenione - uważa Majewski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!