Kurczą się możliwości zaciągania kredytów i pozyskiwania pieniędzy z rynku przez kolej. Fundusz Kolejowy, który mógłby sprzedawać obligacje przeznaczone na remonty, nie zostanie dopuszczony do inwestycji na polskich torach.
Zmniejszone wpływy do budżetu wywołane spowolnieniem wymusiły zmianę modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Od tego roku to Krajowy Fundusz Drogowy pozyskuje środki na budowę nowych dróg, odciążając budżet centralny. W 2009 roku sprzedaż obligacji może przynieść w sumie nawet 7,3 mld zł. W przyszłym – nawet trzy razy więcej. Od 2010 roku podobny mechanizm miał działać w przypadku inwestycji kolejowych. Potrzeba do tego zmiany ustawy o Funduszu Kolejowym, jednym z funduszy celowych w Banku Gospodarstwa Krajowego. Może do tego jednak nie dojść.
Wydatki państwa na budowę nowych torów i dofinansowanie przewozów wyniosą w przyszłym roku ponad 2,9 mld zł. Na remonty i utrzymanie torów PKP Polskie Linie Kolejowe dostaną 850 mln zł. Kolejne 980,3 mln zł to dotacja na realizację inwestycji priorytetowych. W sumie na inwestycje kolejarze chcą wydać ponad 3 mld zł.