Rozmawiamy z Mirosławem Antonowiczem, wiceprezesem PKP SA. - Dzięki środkom UE koleje w Polsce istotnie się zmieniają i do 2023 roku znacząco poprawią standard usług i jakość obsługi pasażerów. Powinien jednak zostać wypracowany nowy, systemowy sposób finansowania kolejnych działań po roku 2023 - twierdzi.
Co jest największym wyzwaniem dla Grupy PKP?
- Szczególnie istotna jest liberalizacja rynku krajowych przewozów pasażerskich, wynikająca z zapisów IV pakietu kolejowego.PKP Intercity podejmują działania, aby się przygotować do zwiększonej konkurencji przewoźników zagranicznych. Przewidywane jest wdrożenie nowej oferty produktowo-cenowej oraz optymalizacja kosztów działalności spółki.
Ale do spełnienia wymogów IV pakietu kolejowego i konkurencji na rynku usług publicznych muszą się też przygotować przewoźnicy samorządowi. Po 2030 r. usługi te będą musiały być zlecane w trybie przetargowym.
Zadaniem wieloletnim, wykraczającym też poza rok 2023, jest natomiast modernizacja taboru i zaplecza technicznego.
A co jeśli chodzi o przewozy cargo?
- Jednym ze strategicznych celów Grupy PKP jest rozwój usług transportowo-logistycznych. A zgodnie z zapisami Białej Księgi UE z 2011 r., do 2030 roku 30 proc. ładunków przewożonych na odległość powyżej 300 km powinno zostać przeniesione z transportu drogowego na alternatywne gałęzie transportu.
Trudno o takie efekty, patrząc na dotychczasowe postępy...
- W najbliższych latach oczekiwane jest dalsze zwiększenie przewozów intermodalnych z udziałem kolei na trasach wschód-zachód (Nowy Jedwabny Szlak) oraz północ-południe (do i z polskich portów). Planowany jest znaczący rozwój sieci terminali przeładunkowych na styku dróg kołowych i kolejowych.
Duże znaczenie dla konkurencyjności transportu kolejowego i jego kondycji w przyszłym dziesięcioleciu będzie miała również polityka państwa w obszarze wyrównania kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej oraz wsparcia transportu intermodalnego.
Co proponują PKP SA w sprawie budowy kolei dużych prędkości (KDP)?
- Projekt taki jest nadal analizowany, m.in. pod kątem ekonomicznym i rozwojowym. Należałoby również ocenić, jaki model KDP może zostać przyjęty - czy należy dopuścić na takiej linii również ruch konwencjonalny.
Więcej na temat przyszłości kolei w Polsce oraz długoterminowych celów Grupy PKP czytaj w Strefie Premium WNP.PL
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP zdradza szczegóły strategii na najbliższe lata