PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pociągi InterCity zwalniają

Autor: Gazeta Wyborcza
03-07-2008 21:21

InterCity tracą swą zaletę: krótki czas przejazdu. Coraz więcej torowisk idzie do remontu, a kierujące ruchem Polskie Linie Kolejowe przestaną dawać szybkim pociągom pierwszeństwo przejazdu.

Dziś jest tak: na remontowanym odcinku torów pierwszeństwo przejazdu mają najczęściej pociągi ekspresowe i InterCity, inne czekają w kolejce. W ten sposób szybkie połączenia unikają wielkich opóźnień kosztem lokalnych pociągów i towarowych - pisze "Gazeta Wyborcza".
Za rok będzie tak: PKP PLK będzie pilnować, by jak najmniej pociągów się spóźniało, bo za każdą zwłokę ze swojej winy zapłaci karę przewoźnikowi. - Będą musieli tak kombinować, żeby oddać przewoźnikom jak najmniej pieniędzy. Jeśli więc przepuszczenie jednego spóźnionego ekspresu lub InterCity mogłoby spowodować opóźnienie dwóch lub więcej innych pociągów, dyspozytor ruchu zatrzyma je, by pozostałe dojechały na czas - wyjaśnia Marian Jamborski z Urzędu Transportu Kolejowego.

- A jeśli nie daj Bóg, ekspres będzie miał kilka minut spóźnienia ze swojej winy, to już nie będzie mógł liczyć na żadną litość - dodaje Jamborski. Jego słowa potwierdzają nieoficjalnie pracownicy PLK.

Skąd ta zmiana? Od stycznia 2010 na polskie tory będą mieli prawo wjechać przewoźnicy z całej Europy. Jednocześnie wejdzie w życie tzw. unijny 3. pakiet kolejowy; ta regulacja nałoży na przewoźników i PLK obowiązek dotrzymywania rozkładów jazdy pod groźbą wypłacania odszkodowań pasażerom.

Jeśli winny opóźnienia będzie przewoźnik, to on zapłaci pasażerowi. Jeśli wina będzie leżeć po stronie PLK, będzie ono zwracać koszty biletów przewoźnikowi.

- Naszym podstawowym zadaniem będzie dotrzymywać rozkładu jazdy mimo remontów. Niestety, trzeba się będzie pogodzić z tym, że przez kilka lat dotrzymanie nawet obecnych, wydłużonych czasów przejazdu będzie ryzykowne lub niemożliwe. Żeby nie być niesłownym i nie narażać się na odszkodowania dla pasażerów, będziemy jeszcze bardziej wydłużać czas przejazdu - nie kryje Czesław Warsewicz, prezes Intercity. - Będzie tak do czasu, kiedy zakończą się modernizacje.

Mimo wciąż obowiązującej korzystnej dla ekspresów reguły od dwu lat większość ekspresowych połączeń staje się coraz wolniejsza, właśnie z powodu remontowanych na coraz większą skalę torów. Np. podróż z Warszawy do Gdańska trwała pół roku temu cztery godziny; teraz jest o 20 minut dłuższa. Powód: modernizacja torów między Warszawą-Pragą a Nasielskiem.

Podobnie w Wielkopolsce. Tam przebudowywany jest odcinek Swarzędz - Poznań. Ruch na jednym torze przeciąga podróż ze stolicy o pół godziny.

Dłużej jedziemy też z Warszawy do Krakowa, trzy godziny i pięć minut. Tu przeszkadzają remonty między Krakowem a Psarami, gdzie tory spod Wawelu łączą się z Centralną Magistralą Kolejową.

Takich kłopotliwych miejsc będzie więcej, bo PLK w ciągu najbliższych lat będzie miała do dyspozycji wiele miliardów złotych dotacji z unijnego funduszu "Infrastruktura i środowisko". Już w zeszłym roku na remonty torów kolej wydała 1,7 mld zł. W tym roku inwestycje w modernizację mają przekroczyć wartość 3,6 mld zł.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.