Pociągi wróciły na zmodernizowane tory między Lublinem i Kraśnikiem

Pociągi wróciły na zmodernizowane tory między Lublinem i Kraśnikiem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 13 września został przywrócony ruch pociągów na trasie Lublin - Kraśnik, części modernizowanej linii z Lublina do Stalowej Woli. Cała inwestycja, wartości 367 mln zł, ma być zakończona pod koniec 2019 roku.

  • Realizowana inwestycja może zostać powiększona o łącznicę z inną linią kolejową.
  • Dzięki modernizacji czas podróży z Lublina do Rzeszowa ma się skrócić o 20 minut.
  • Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 120 km/h.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który w czwartek uczestniczył w przejeździe technicznym z Kraśnika do Lublina podkreślił, że modernizacja linii do Stalowej Woli jest największą elektryfikacją na polskiej kolei od 30 lat i największą inwestycją z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

"Krajowy Program Kolejowy działa, są realizowane inwestycje" - powiedział Bittel podczas briefingu na dworcu kolejowym w Lublinie.

"Na kolej do 2023 r. wydatkowane zostanie około 100 mld zł. 66 mld zł pochłonie Krajowy Program Kolejowy, 23 mld zł program utrzymaniowy, 7 mld zł - inwestycje w tabor, a około 2 mld zł - inwestycje w polskie dworce. To jest dobry czas dla polskiej kolei i dobry czas dla województwa lubelskiego, bo województwo lubelskie uzyskuje inwestycje kolejowe o wartości około 4 mld zł" - dodał Bittel.


Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch zaznaczył, że prace na trasie Lublin - Stalowa Wola przebiegają w dobrym tempie. Dodał, że powstała koncepcja, aby wybudować łącznicę między tą trasą a również modernizowaną obecnie linią kolejową z Lublina do Warszawy. Prowadzone są zaawansowane rozmowy w celu uzyskania dofinansowania dodatkowe inwestycji - poinformował Bresch.

"To będzie wielki kapitał dla kolei aglomeracyjnej w mieście. Pojawi się dodatkowe połączenie, a ponadto odciążymy stację Lublin Główny od sporej części przewozów towarowych" - powiedział.

Bresh poinformował, że kolej ma problemy z modernizacją linii z Lublina do Warszawy, bowiem wykonawca odcinka Lublin-Dęblin nie realizuje prac w terminie, opóźnienia sięgają kilku miesięcy. Ocenił, że ruch pociągów między Lublinem a Dęblinem, który miał być przywrócony w grudniu tego roku będzie możliwy w pierwszej połowie przyszłego roku. Zaznaczył, że nie ma obecnie przesłanek do rozwiązania umowy z wykonawcą, włoską firmą Astaldi, będą z nią prowadzone rozmowy.

"Jedną z opcji jest możliwość wprowadzenia na budowę naszych spółek zależnych. Jako Polskie Linie Kolejowe mamy spółki realizujące kontrakty. Jest możliwość, że firmy wykonają to jako Polskie Linie Kolejowe. Mają odpowiedni potencjał" - dodał Bresch.

Modernizacja około stukilometrowej linii kolejowej Lublin-Stalowa Wola ma zakończyć się w 2019 r. Zostanie ona zelektryfikowana, zwiększy się bezpieczeństwo. Po zakończeniu wszystkich robót pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 120 km na godzinę. Czas podróży z Lublina do Rzeszowa będzie krótszy o 20 minut. Koszt inwestycji to 367 mln zł, a dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia - 311,9 mln zł.

Między stacją Lublin Zemborzyce a Kraśnikiem, na 36 km trasy, ułożono nowe tory i podkłady. Postawiono konstrukcje dla sieci trakcyjnej. Na ośmiu skrzyżowaniach z drogami sukcesywnie uruchamiana będzie sygnalizacja. Prace remontowe objęły siedem mostów, trzy wiadukty i 25 przepustów. We wrześniu prace przeniosły się na kolejny odcinek Kraśnik-Zaklików.

Modernizacja linii Warszawa-Lublin jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ wynosi ponad 2,9 mld zł.

W 2021 r. ma być gotowy odcinek Lublin - Otwock, pociągi będą jeździły tą trasa z prędkością 160 km na godzinę. Po zakończeniu modernizacji całej linii, co ma nastąpić w 2022 r., podróż najszybszym pociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać 90 minut.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Pociągi wróciły na zmodernizowane tory między Lublinem i Kraśnikiem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!