PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pociągiem szybciej na wschód?

Autor: Gazeta Wyborcza
27-05-2008 07:07
Pociągiem szybciej na wschód?

PKP chce do Euro 2012 r. znacznie usprawnić ruch kolejowy pomiędzy Polską i Ukrainą, by nie stracić pasażerów na rzecz linii lotniczych.

Rynek połączeń z Ukrainą jest łakomym kąskiem, bo szybko rozwijają się turystyka i stosunki gospodarcze między oboma krajami. Przede wszystkim jednak już za cztery lata w Polsce i na Ukrainie rozegrane zostaną mistrzostw Europy w piłce nożnej - pisze "Gazeta Wyborcza".
Jednak obecnie pociąg z Warszawy do Kijowa jedzie około 19 godzin. W perspektywie rozwoju tanich połączeń lotniczych (Wizz Air już sprzedaje bilety na połączenia wewnątrz Ukrainy jako pierwszy niskokosztowy przewoźnik) tak długa podróż nie byłaby konkurencyjna.

- Chcemy ją skrócić do 10-12 godzin - zapowiada Zbigniew Szafrański, pełnomocnik zarządu PKP SA ds. międzynarodowych. Kolej zamierza więc wyremontować linię łączącą Kraków i Lwów, tak by pociągi mogły na niej jeździć 120-160 km/h.

Ale to nie wystarczy. Tory w Polsce mają szerokość 1435 milimetrów, podczas gdy w państwach byłego ZSRR - 1520 mm. - Obecnie koleje obsługujące połączenia pomiędzy Polską a Ukrainą mają dwie możliwości, albo przesadzanie pasażerów na granicy, albo wymiana wózków pod wagonami. To zabiera nawet dwie-trzy godziny - mówi Zbigniew Szafrański.

Ale jest jeszcze jedna alternatywa - system SUW2000, który pozwala na regulację szerokości osi w wagonach i znaczne skrócenie przejazdu przez granicę. System opracował już w latach 90 Ryszard Suwalski z ZNTK w Poznaniu.

Obecnie koleje polskie i ukraińskie prowadzą decydujące negocjacje o wprowadzeniu go do eksploatacji. - Dzięki niemu moglibyśmy urwać 2-2,5 godziny na granicy - mówi Szafrański. I dodaje, że warunkiem efektywnego działania systemu byłoby usprawnienie odprawy paszportowej na granicach.

System, którego współwłaścicielami obecnie jest kilka firm (m.in. PKP SA, ZNTK Poznań, GATX Rail Polska) działał już w latach 2003-2006 w pociągu Chełmoński relacji Kraków-Kijów. Testowano go też na linii Warszawa-Wilno.

- W 2006 r. został zawieszony, ponieważ strona ukraińska stwierdziła, że niezablokowany mechanizm doprowadził do wykolejenia wagonu - mówi Szafrański. Teraz jednak strony wróciły do negocjacji i mają znacznie więcej motywacji - w postaci Euro2012 - do jak najszybszego porozumienia.

- Jesteśmy jako przewoźnik zainteresowani uruchomieniem systemu SUW2000, bo znacznie poprawi to jakość podróży - mówi prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz. Spółka ma już kilkanaście wagonów dostosowanych do obsługi systemu. Teraz pracuje nad zamontowaniem dodatkowych zabezpieczeń. Jeśli strona polska i ukraińska doszłyby do porozumienia, to już od nowego rozkładu jazdy w grudniu można by uruchomić połączenia z Krakowa do Lwowa wykorzystujące system SUW. Obecnie podróż na tym odcinku trwa ponad 6 godzin.

- Prowadzimy rozmowy z celnikami, by odprawiać pasażerów już przed granicą na przykład od Przemyśla. To przyspieszyłoby podróż, którą można by w sumie skrócić do około 4 godzin - mówi Warsewicz.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.