Niemal 2,4 mld zł będzie kosztować budowa ponad 31-kilometrowego fragmentu trasy S3 z Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce. W środę podpisano umowę z wykonawcami ostatniego z fragmentów „ekspresówki', która łączy Świnoujście z południową granicą kraju.
Zobacz też: Droga ekspresowa S3 Legnica - Bolków oddana do ruchu
Pierwszy fragment, pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: Porr z Warszawy i Porr Bau z Wiednia. - Ponad 16-kilometrowy odcinek przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich; trasa pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. Jeden z nich, o długości ok. 2300 m, będzie najdłuższym w Polsce - powiedziała rzeczniczka. Koszt budowy tego odcinka przekracza 1,5 mld zł. Zostanie on oddany do ruchu w pierwszej połowie 2023 r.
Zobacz też: Otwarto kolejny odcinek drogi ekspresowej S3
Drugi z fragmentów "ekspresówki" - od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka - powstanie do 2021 r. Jego długość to ponad 15 kilometrów, a koszt budowy - 880 mln zł. Tę inwestycję zrealizuje konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia (grupa Erbud).
- Nasza oferta została przygotowana w sposób rozważny i wyważony, z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań rynkowych, a więc przede wszystkim cen robocizny i materiałów - skomentował Dariusz Grzeszczak, prezes Erbudu.
- W kontraktach drogowych na terenie Polski znaczącym problem są zwykle kruszywa i ich dostępność, jednak w przypadku naszego kontraktu nie będzie to aż tak dotkliwe ze względu na dużą liczbę kamieniołomów w okolicy i stosunkowo łatwy transport - dodał.
Na całym odcinku od Bolkowa do granicy z Czechami jezdnia będzie miała dwa pasy w każdym kierunku. Powstaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Oprócz dwóch tuneli ma powstać sześć mostów, 23 wiadukty nad i w ciągu drogi ekspresowej, 34 przejścia dla zwierząt i inne elementy ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, ogrodzenie czy przepusty.
W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie również fragment drogi krajowej nr 5 oraz odcinki dróg wojewódzkich i powiatowych.
Trasa S3 łączy wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica) do południowej granicy z Czechami.
Na Dolnym Śląsku w budowie jest jeszcze fragment S3 łączący węzeł Lubin Północ oraz węzeł Kaźmierzów. W poniedziałek otwarto 36-kilometrowy fragment tej trasy z Legnicy do Bolkowa.