Podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin

Podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W piątek w Szczecinie podpisano umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Inwestycja pozwoli na przyjmowanie w szczecińskim porcie większych statków.

  • Jest umowa na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin.
  • Dzięki inwestycji o wartości 1,38 mld zł w szczecińskim porcie możliwe będzie przyjmowanie większych statków.
  • prace wykona konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors . Firmy mają 42 miesiące od podpisania umowy na wykonanie inwestycji.

- Inwestycja wpłynie na rozwój szczecińskiego portu - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. - Ta stagnacja, która trwała (...) wynikała przede wszystkim z ograniczeń w dostępie do portu w Szczecinie, ograniczenia pod kątem głębokości toru żeglugowego i to udało się dziś zmienić - dodał.

- Wcale nie było przesądzone, że ta inwestycja będzie realizowana. Nawet proszono nas, żebyśmy przygotowywali dowody na to, że pogłębienie toru żeglugowego przyniesie pozytywny efekt dla Szczecina. Nikomu nie trzeba było w Szczecinie mówić, że to jest jedyna rzecz, która spowoduje, że port się rozwinie - podkreślał Gróbarczyk.

- Dołożymy wszelkich starań, żeby port w Szczecinie był po prostu konkurencyjny nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, bo myślę, że okres odpływu, ograniczania możliwości, hamowania rozwoju mamy już za sobą, a przed nami jest okres przypływu, realizacji szans, rozwoju i tego, żeby w końcu Szczecin był nowoczesnym, wspaniałym miastem - zapewniał.

- W ostatnich latach wizja pogłębienia toru wodnego wcale nie była oczywista - powiedział z kolei szef MSWiA Joachim Brudziński.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski podkreślał, że głębszy tor wodny to możliwość przyjmowania w portach większych statków.

- Ta głębokość techniczna, nad którą dziś zaczynamy pracować (…) uwolni także nowe tereny inwestycyjne; 140 hektarów dodatkowych terenów wzdłuż Ostrowa Grabowskiego po wschodniej i zachodniej stronie. To są tereny, dla których już dziś możemy szukać potencjalnych inwestorów - dodał Słaboszewski.

Dzięki inwestycji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 metrów (obecnie jest to 9,15 metra). Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich tzw. odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Statek, który obecnie wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 km z poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!