Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat nam ucieka

Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat nam ucieka
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Policzyliśmy bodaj jako pierwsi i wychodzi, że Polska jest liderem na świecie pod względem najwyższego od 2000 r. tempa wzrostu przeładunków w portach morskich towarów w kontenerach! To fakt, że startowaliśmy z niskiego poziomu, ale podobnie jak inne kraje w takim zestawieniu. Skoro zatem w 2018 r. tempo tych przeładunków znów wzrosło w Polsce dwucyfrowo i najwięcej w Europie, to czy są podstawy do twierdzenia, że ta winda nadal będzie nas wynosić?

Do powyższej konkluzji należy podchodzić ostrożnie. Najnowsze przykłady ze świata dowodzą, że kilka największych portów z terminalami traci na znaczeniu z różnych powodów, mimo że w wieloletnim trendzie przeładowuje się coraz więcej drobnicy w kontenerach.

A dlaczego te sprawy są tak istotne dla Polski? - ponieważ w różnych zestawieniach, przede wszystkim OECD, miernie wypadamy jako gospodarka morska. Tymczasem wiele krajów wcześniej i współcześnie na niej opiera jeżeli nie podstawy potęgi, to kluczowy czynnik rozwoju.

Z kilku sektorów polskiej gospodarki morskiej, w kalkulacjach globalnych spedytorów i firm logistycznych liczą się w zasadzie tylko cztery nasze duże porty morskie (uznanie środowiskowe znajdują też niektóre stocznie oraz przetwórstwo rybne).

Zarazem terminal DCT Gdańsk, ten crème de la crème portu Gdańsk, w ciągu ostatnich 5 lat wdarł się do zaszczytnej listy top 100 na świecie, a w 2018 roku - na listę top 15 w Europie. Mało która inna branża i mało które inne przedsiębiorstwo w Polsce ma tak silną pozycję.

Dodajmy też, że cała gospodarka morska – z jej niedorozwojem i wręcz upośledzeniem, w stosunku do liderów tylko europejskich - miała w 2018 roku 10-proc. udział we wpływach podatkowych do budżetu państwa (40 mld zł), w tym DCT - 4 proc. (10 mld zł). W gospodarce morskiej tkwi zatem wielka rezerwa dla całej polskiej gospodarki. A najbliżej do dalszego rozwoju mają właśnie porty morskie.

O tych sprawach piszemy w dwu odcinkach analizy, starając się wskazać na uwarunkowania tego rozwoju.

W pierwszym odcinku - skupiamy się na opisie ogólnych uwarunkowań przeładunków towarów w portach. Opisujemy:

  • światowy rynek przeładunków drobnicy w kontenerach,
  • zmiany na mapie przeładunków drobnicy,
  • największe na świecie porty z terminalami kontenerowymi,
  • największe w Europie porty z terminalami kontenerowymi i miejsce polskich portów,
  • konkluzje.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat nam ucieka

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!