Policzyliśmy bodaj jako pierwsi i wychodzi, że Polska jest liderem na świecie pod względem najwyższego od 2000 r. tempa wzrostu przeładunków w portach morskich towarów w kontenerach! To fakt, że startowaliśmy z niskiego poziomu, ale podobnie jak inne kraje w takim zestawieniu. Skoro zatem w 2018 r. tempo tych przeładunków znów wzrosło w Polsce dwucyfrowo i najwięcej w Europie, to czy są podstawy do twierdzenia, że ta winda nadal będzie nas wynosić?
A dlaczego te sprawy są tak istotne dla Polski? - ponieważ w różnych zestawieniach, przede wszystkim OECD, miernie wypadamy jako gospodarka morska. Tymczasem wiele krajów wcześniej i współcześnie na niej opiera jeżeli nie podstawy potęgi, to kluczowy czynnik rozwoju.
Z kilku sektorów polskiej gospodarki morskiej, w kalkulacjach globalnych spedytorów i firm logistycznych liczą się w zasadzie tylko cztery nasze duże porty morskie (uznanie środowiskowe znajdują też niektóre stocznie oraz przetwórstwo rybne).
Zarazem terminal DCT Gdańsk, ten crème de la crème portu Gdańsk, w ciągu ostatnich 5 lat wdarł się do zaszczytnej listy top 100 na świecie, a w 2018 roku - na listę top 15 w Europie. Mało która inna branża i mało które inne przedsiębiorstwo w Polsce ma tak silną pozycję.
Dodajmy też, że cała gospodarka morska – z jej niedorozwojem i wręcz upośledzeniem, w stosunku do liderów tylko europejskich - miała w 2018 roku 10-proc. udział we wpływach podatkowych do budżetu państwa (40 mld zł), w tym DCT - 4 proc. (10 mld zł). W gospodarce morskiej tkwi zatem wielka rezerwa dla całej polskiej gospodarki. A najbliżej do dalszego rozwoju mają właśnie porty morskie.
O tych sprawach piszemy w dwu odcinkach analizy, starając się wskazać na uwarunkowania tego rozwoju.
W pierwszym odcinku - skupiamy się na opisie ogólnych uwarunkowań przeładunków towarów w portach. Opisujemy:
- światowy rynek przeładunków drobnicy w kontenerach,
- zmiany na mapie przeładunków drobnicy,
- największe na świecie porty z terminalami kontenerowymi,
- największe w Europie porty z terminalami kontenerowymi i miejsce polskich portów,
- konkluzje.
KOMENTARZE (3)
Do artykułu: Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat nam ucieka