Dynamicznie i niemal bez przerwy rosnący od lat polski eksport, podobnie jak import, sprawił, że w światowych rankingach plasujemy się na 19. miejscu. Tymczasem pod względem przeładunków towarów w kontenerach lokujemy się dopiero na 42. miejscu. W poprawie naszej pozycji w tym rankingu nie chodzi wyłącznie o splendor, lecz o wymierne korzyści dla regionów nadmorskich i całego kraju. Tylko terminal morski DCT w Gdańsku wniósł w 2018 roku ze swej pracy, podatków i ceł do budżetu państwa 4 proc. łącznych jego przychodów. Całkiem realne jest, że w ciągu kilku lat przeładunki drobnicy w Polsce mogą wzrosnąć o 50-60 proc. Czy mogą więcej?
Tych zewnętrznych - jak przykładowo braku załamania światowej wymiany towarowej, pod wpływem kolejnego globalnego kryzysu lub innych wydarzeń (nasilenie wojen celnych) - ale i szeregu uwarunkowań wewnętrznych, począwszy od zwiększenia w strukturze polskiego handlu zagranicznego wymiany towarowej z krajami zamorskimi po likwidację barier dla konteneryzacji i tranzytu.
Dziś drugi odcinek analizy o uwarunkowaniach rozwoju logistyki kontenerowej. Przeczytaj pierwszą część raportu, w której opisaliśmy sytuację na rynku morskiego transportu kontenerów.
Jak pisaliśmy w pierwszym odcinku, z naszych wyliczeń wynika, że Polska jest liderem na świecie pod względem najwyższego od 2000 r. tempa rozwoju przeładunków w portach morskich towarów w kontenerach. W 2018 r. wzrosło ono w Polsce dwucyfrowo i najwięcej w Europie. Czy są podstawy do twierdzenia, że ta winda nadal będzie nas wynosić?
Niekoniecznie, jak wskazują przykłady portów, które tylko w tej dekadzie tracą na znaczeniu. Ale są też nowe zjawiska, upoważniające do rozwoju optymistycznego scenariusza zdarzeń.
W dalszej części piszemy o:
- światowym rynku przeładunków drobnicy w kontenerach,
- zmianach na mapie przeładunków drobnicy,
- największych na świecie portach z terminalami kontenerowymi,
- największych w Europie portach z terminalami kontenerowymi i miejscu polskich portów, uwarunkowaniu rozwoju polskich portów,
- perspektywie rozwoju polskich portów.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat ucieka