Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat ucieka

Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat ucieka
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dynamicznie i niemal bez przerwy rosnący od lat polski eksport, podobnie jak import, sprawił, że w światowych rankingach plasujemy się na 19. miejscu. Tymczasem pod względem przeładunków towarów w kontenerach lokujemy się dopiero na 42. miejscu. W poprawie naszej pozycji w tym rankingu nie chodzi wyłącznie o splendor, lecz o wymierne korzyści dla regionów nadmorskich i całego kraju. Tylko terminal morski DCT w Gdańsku wniósł w 2018 roku ze swej pracy, podatków i ceł do budżetu państwa 4 proc. łącznych jego przychodów. Całkiem realne jest, że w ciągu kilku lat przeładunki drobnicy w Polsce mogą wzrosnąć o 50-60 proc. Czy mogą więcej?

Spełnienie powyższego scenariusza zależy oczywiście od kilku przesłanek i zaistnienia pewnych zdarzeń.

Tych zewnętrznych - jak przykładowo braku załamania światowej wymiany towarowej, pod wpływem kolejnego globalnego kryzysu lub innych wydarzeń (nasilenie wojen celnych) - ale i szeregu uwarunkowań wewnętrznych, począwszy od zwiększenia w strukturze polskiego handlu zagranicznego wymiany towarowej z krajami zamorskimi po likwidację barier dla konteneryzacji i tranzytu.

Dziś drugi odcinek analizy o uwarunkowaniach rozwoju logistyki kontenerowej. Przeczytaj pierwszą część raportu, w której opisaliśmy sytuację na rynku morskiego transportu kontenerów.

Jak pisaliśmy w pierwszym odcinku, z naszych wyliczeń wynika, że Polska jest liderem na świecie pod względem najwyższego od 2000 r. tempa rozwoju przeładunków w portach morskich towarów w kontenerach. W 2018 r. wzrosło ono w Polsce dwucyfrowo i najwięcej w Europie. Czy są podstawy do twierdzenia, że ta winda nadal będzie nas wynosić?

Niekoniecznie, jak wskazują przykłady portów, które tylko w tej dekadzie tracą na znaczeniu. Ale są też nowe zjawiska, upoważniające do rozwoju optymistycznego scenariusza zdarzeń.

W dalszej części piszemy o:

  • światowym rynku przeładunków drobnicy w kontenerach,
  • zmianach na mapie przeładunków drobnicy,
  • największych na świecie portach z terminalami kontenerowymi,
  • największych w Europie portach z terminalami kontenerowymi i miejscu polskich portów, uwarunkowaniu rozwoju polskich portów,
  • perspektywie rozwoju polskich portów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat ucieka

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!