XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polska branża transportowa szacuje straty, ale szuka nowych rynków

Polska branża transportowa szacuje straty, ale szuka nowych rynków
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Branża transportowa szacuje straty po wprowadzeniu przez Niemcy i Francję przepisów dotyczących godzinowej stawki minimalnej również dla kierowców w transporcie międzynarodowym. Ale zgodnie z zasadą "Polak potrafi", przewoźnicy nie stoją w miejscu, szukają innych rynków.

Polska branża transportowa była numerem 1. w Europie. Co trzeci, czwarty ładunek był przewożony przez polskie firmy. - Największe problemy mamy z przewozami do Francji. Przepisy są tak niejasne i restrykcyjne, że polscy przewoźnicy w zasadzie wycofali się w tego kierunku. Niemcy i Francuzi nie rozumieją, że za te świeże bułki, które my im dowozimy zapłacą, ale więcej - mówił w wywiadzie dla wnp.pl  Artur Czepczyński, prezes firmy spedycyjnej ABC Czepczyński.

- Walczymy o to, aby przepisy zostały cofnięte, bo one zaburzają ideę wolnego handlu - dodał prezes Czepczyński.

Więcej na ten temat w rozmowie wideo, która odbyła się podczas III Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.

Przypomnijmy: w przypadku Niemiec chodzi o przepisy MiLoG, które obowiązują od 1 stycznia 2015 roku, a Francji - Loi Macron, które weszły w życie 1 lipca 2016 roku. Regulacje te poza wprowadzeniem płacy minimalnej obejmującej również kierowców w transporcie międzynarodowym wprowadzają szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku. 

Od 1 lipca br. zagraniczne firmy wykonujące przewozy na terenie Francji muszą płacić kierowcom przynajmniej 9,61 euro za godzinę. Niemiecka ustawa o płacy minimalnej przewiduje stawkę godzinową na poziomie 8,5 euro.

W połowie czerwca br. Komisja Europejska (KE) rozpoczęła postępowanie wobec Francji w związku z zastosowaniem przepisów o płacy minimalnej do sektora transportu międzynarodowego. KE poinformowała wówczas, że po wymianie informacji z władzami francuskimi oraz rzetelnej analizie francuskiej ustawy postanowiła wysłać do Paryża wezwanie do usunięcia uchybienia, co jest pierwszym etapem procedury o naruszenie unijnego prawa, która może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Francja miała dwa miesiące na udzielenie KE odpowiedzi. 

Komisja wysłała też uzupełnione upomnienie w tej samej sprawie do Niemiec. Sama procedura wobec Niemiec została rozpoczęta już w maju ubiegłego roku.

Polska na zapewnienie Francuzów – tak deklarował pod koniec czerwca br. wiceszef resortu infrastruktury Jerzy Szmit - że będą łagodnie egzekwować przepisy o płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska branża transportowa szacuje straty, ale szuka nowych rynków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!