PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska kolej powinna wykorzystać rentę geograficzną

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
27-12-2012 11:06
Polska kolej powinna wykorzystać rentę geograficzną
fot. PTWP

Polska oraz polscy przewoźnicy mogą odegrać aktywną rolę w tranzycie, jaki zaczyna nabierać na znaczeniu w przewozach towarów koleją z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej.

Aby tak się stało, a tranzyt nie ominął nas, potrzeba spełnić podstawowe warunki, leżące po naszej stronie – mówi Witold Hruzewicz, partner w firmie Azimutus. „To plan minimum, bowiem z czasem możemy także zabiegać, jako gestor ładunków, o organizację takich przewozów”.
Nowe potoki towarów

Drożejąca cena ropy naftowej, wykorzystywanej do napędu statków oraz rozwój przemysłu w zachodnich i środkowych rejonach Chin, skąd do portów wybrzeża wschodniego jest równie daleko, jak z Warszawy do Paryża lub Londynu, są głównymi powodami, dla których testowana jest opłacalność transportu towarów do Europy koleją, zamiast morzem. Odpadają także koszty podwójnych operacji przeładunkowych i tracony czas.

- W dotychczasowych jazdach próbnych towary wiezione lądem docierały na tej trasie liczącej ponad 10 tys. km w ciągu trzech tygodni, czyli o dwa tygodnie szybciej – mówi Hruzewicz. – Przy lepszej organizacji i eliminacji podstawowych barier, czas transportu koleją można jeszcze skrócić.

Do rozwiązania są dwa główne problemy. Po pierwsze, zapewnienie monitoringu przesyłek i poprawa bezpieczeństwa transportu (towary raczej nie giną na skutek kradzieży, lecz utykają na wiele godzin). Opóźnienie pociągu o 2-3 dni z ładunkiem towarów dostarczanych w systemie Just In time, może okazać się bardzo kosztowne z punktu widzenia logistyki dostaw i podważa rzetelność tego rozwiązania.

Po drugie, chodzi o uzyskanie lepszego efektu interoperacyjności, bowiem pełnej zgodności warunków technicznych i organizacyjnych nie można oczekiwać w perspektywie nawet kilku lat. Barierą są różne szerokości torów i w krajach azjatyckich, i europejskich, ale także o przepisy, w tym celne i graniczne. Tracony czas można częściowo skrócić, nadając towary na podstawie wspólnego dokumentu przewozowego dla obu systemów prawnych - zarówno CIM, jak i SMGS.

- Odrębnym problemem są złe warunki pogodowe zimą na tak długim szlaku, co może osłabić stałe potoki towarów – podkreśla ekspert Azimutus. – Jednak i skalę tego problemu z pewnością można ograniczyć.

Którędy przez Europę?

Przeprowadzonych kilka próbnych transportów, z udziałem m.in. PKP Cargo, dowiodły rentowności takiego rozwiązania oraz istniejącego popytu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

30 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 168 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.