PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Polska kolej zdecydowanie przechodzi do ofensywy. Wizja do roku 2040

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
23-01-2019 21:25 |  aktualizacja: 23-01-2019 21:29
Polska kolej zdecydowanie przechodzi do ofensywy. Wizja do roku 2040

Nowa jakość to m.in. nowoczesne usługi na pokładach Pendolino, Flirtów i Dartów.

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Potrzeba jeszcze 20 lat, aby zbudować w Polsce system nowoczesnej kolei. Powinniśmy na to wydać 240-250 mld zł, czyli po około 12 mld rocznie, lecz te inwestycje będą nakręcać rozwój wielu sektorów gospodarki. W najbliższej dekadzie kluczowe zadania to: dalsza modernizacja linii kolejowych, realizacja programu Kolej Plus, która ma zlikwidować białe plamy na mapie dostępności do pociągów i brak ciągłości linii jako skutek rozbiorów Polski. Ale przede wszystkim - do 2030 r. czeka nas realizacja komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być kręgosłupem nowej polskiej kolei.

  • Zakończono uzgadnianie zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. To ostatnia bariera blokująca możliwość powstania kolei jeżdżącej z prędkościami do 250 km/h.
  • Do konsultacji resort infrastruktury skierował projekt ustawy realizującej założenia programu Kolej Plus.
  • W przyszłych latach kolej może liczyć na pozyskiwanie nadal dużych środków unijnych na inwestycje, bowiem jest to zgodne z z priorytetem Komisji Europejskiej, która stawia na rozwój kolei jako środka ekologicznego.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (5)

  • Zdzisław 2019-01-23 22:36:47
    Nie zauważyłem ani słowa o unowocześnianiu i automatyzacji nadzoru nad przejazdami kolejowymi, gdzie szlaki kolejowe krzyżują się na poziomie gruntu z drogami bitymi i polno-leśnymi. W dwudziestym pierwszym wieku powinno być też możliwe raportowanie komputerowi zarządzającemu lokomotywą pociągu o całym stanie szlaku przed nią, a więc o pełnym zabezpieczeniu przejazdów, nawet z możliwością podglądu wizualnego panującej na nich sytuacji, gdzie właśnie to ten komputer winien decydować jak szybko dane skrzyżowanie linii kolejowej z drogami winno być zamykane i otwierane natychmiast po przejeździe pociągu w czasie rzędu pojedynczych sekund, a nie po uważaniu dróżnika, odległego często od przejazdu o pół kilometra, czy nawet więcej. W przypadku utknięcia jakiegokolwiek pojazdu na przejeździe komputer winien o tym wiedzieć natychmiast i mieć stosowny program na wypadek takich sytuacji, by mógł on zapobiec sytuacji niebezpiecznej dla ludzkiego życia.
  • WIESLAW 2019-01-24 10:10:59
    W programie bezpieczeństwa tak mocno wybrzmiałym na Kongresie jako 'Najbezpieczniejsza Kolej', powinna pojawić sie mocna rządowa deklaracja, budowy wiaduktów drogowych w powszechnym standarcie, finansowana w połowie przez PKP i Samorząd Generalnie należy przyjąć program budowy +100 wiaduktów rocznie, w pierwszej kolejności na szlakach o prędkości ponad 100 km/h, również w miejscach o dużym natężeniu ruchu samochodowym Przy standaryzacji wiaduktu, to jednostkowy koszt ca 2 miliony zł tj. koszt roczny ca 200 milionów zł Wprowadzenie na szlakach kolejowych prędkości pow. 120 km/h winno skutkować spełnieniem bezkolizyjnego przejazdu na tych odcinkach Najwyższy czas by kolejarze docenili życie człowieka jako najwyższe dobro
  • XOR 2019-01-24 12:38:15
    „kręgosłupem”? Chyba: miednicą....
  • WIESLAW 2019-01-24 17:58:30
    Panie Prezesie IC, juz dzisiaj w zakresie zbierania doświadczeń, nie czekając na uruchomienie CPK, należy wprowadzić na początek odprawę pasażerów LOT, korzystających z dojazdu do lotniska w pociągach Pendolino a nawet szerzej w pociągach ekspresowych jadących do Warszawy Rozumiem, iz będzie to nie lada wyzwanie, ale warto, bo pasażer musi sie przesiąść na Centralnym lub Zachodnim, choć na nim, to zadanie jeszcze trudniejsze logistycznie Na początek niech to będzie pasażer lecący do krajów UE i w kraju Przy tak rozwiniętej współpracy miedzy PKP i LOT, można rozszerzyć ofertę 'wspólnego biletu' na autobus/taksówka - pociąg- samolot
  • WIESLAW 2019-01-24 19:16:05
    Panie Ministrze, pieczołowicie wykonując zadania Premiera, np. w zakresie LUXTORPEDA, juz teraz przy niewielkich zmianach systemowych, mógłby pan uruchomić posiadane 20 składów Pendolino jako Luxtorpeda Taki pociąg jako super ekspres nie może być zarazem dalekobieżnym zatrzymujący sie na przystankach dużych wsi czy małych miasteczek, tylko dlatego ze historycznie mieszkał lub mieszka tam, jakiś wpływowy polityk, decydent Widzę takie Luxtorpedy w relacjach z Krakowa czy Katowic z przystankiem w Sosnowcu z trzema postojami w Warszawie oraz opcjonalnie w Malborku, Iławie np. co drugi pociąg a dalej do Gdyni z jednym postojem w Gdańsku, opcjonalnie jednostkowo w Sopot a pozostałe np. w sezonie letnim Nie możemy wydłużać czas przejazdu super szybkiego pociągu za określoną wysoką cenę, by 1% pasażerów skorzystało z określonego postoju, kosztem 99% pozostałych Zakładam uzyskanie bez spóźnień, czasów podroży na odcinkach z KR/KAT do WARW C, ca 2 godzin i dalej do GDA w 2 i 1/4 godziny z ominięciem Iławy, a do GDY w kolejny kwadrans z WR do KAT w 1,5 godziny i dalej do WAW w 2 godziny, lub z WR przez CZT do WAW ca 3 godziny Opcjonalne poranne i wieczorne pociągi Pendolino mogą być pojedynczo wydłużone, np., rano z Wałbrzycha czy JG przez CZT do WAW (pośrednie przystanki Jaworzyna Śl., Opole) z Rzeszowa przez KR i WAW do GDY (pośrednie przystanki Dębica, Tarnów, Malbork, Iława, Sopot) z Kołobrzegu przez GDA i WAW do KR (pośrednie przystanki Koszalin, Słupsk, Lębork, Sopot, Malbork, Iława) z Legnicy lub Lubina przez WR i KAT do WAW (pośrednie przystanki Opole, Gliwice, Zabrze, Sosnowiec) a wieczorem z powrotem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.38.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

28 002 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.