Polska w Trybunale - powodem lusterka z martwym polem

Polska w Trybunale - powodem lusterka z martwym polem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska (KE) zagroziła w czwartek pozwaniem Polski do unijnego Trybunału Sprawiedliwości, jeśli nie wprowadzi szybko obowiązku wyposażenia ciężarówek w lusterka boczne eliminujące zjawisko tzw. martwego pola.

Czas na wdrożenie unijnej dyrektywy z 2007 roku w tej sprawie minął 6 sierpnia zeszłego roku. Wszystkie kraje UE miały zapewnić, że ciężarówki powyżej 3,5 tony zarejestrowane po 1 stycznia 2000 roku będą wyposażone w gwarantujące więcej bezpieczeństwa lusterka. Ale Polska, a także Cypr, Luksemburg i Wielka Brytania nie poinformowały KE o wprowadzonych w związku z tym przepisach krajowych.

Dlatego KE uznała, że ta czwórka krajów zwleka z wdrożeniem obowiązującego prawa UE i wysłała do nich w czwartek ponowne upomnienie (tzw. uzasadnione opinie). "Cztery kraje członkowskie mają teraz dwa miesiące na podjęcie działań, jeśli chcą uniknąć postawienia przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości" - ostrzegła KE w komunikacie. Po zaakceptowaniu dyrektywy przez Parlament Europejski i kraje członkowskie w 2007 roku szacowano, że wymiana lusterek - na koszt właścicieli - w Polsce będzie dotyczyć kilkuset tysięcy pojazdów.

Spoglądając w standardowe lusterko wsteczne kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego blisko skrajem drogi rowerzysty albo motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Co roku w wyniku kolizji ze skręcającą w prawo ciężarówką ginie w UE ok. 400 osób. Zmienić to mogą zamontowane po stronie pasażera boczne lusterka o szerokim polu widzenia.

Już od początku 2007 roku we wszystkich nowo rejestrowanych w UE samochodach o masie powyżej 3,5 tony jest obowiązek montowania takich lusterek.

Po drogach UE jeździ obecnie co najmniej 5 mln ciężarówek. W 2001 roku UE przyjęła strategię redukcji o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Według statystyk co roku na europejskich drogach ginie 41,5 tys. osób, a 1,7 mln zostaje rannych. Jedna trzecia wypadków spowodowana jest nadmierną prędkością.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!