Pomoc unijna dla PKP PLK wycofana

Pomoc unijna dla PKP PLK wycofana
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wycofane zostało unijne dofinansowanie dla PKP PLK na dokumentację projektu połączenia kolejowego między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie - zdecydowały wspólnie resort rozwoju regionalnego i resort infrastruktury.

- Ten projekt ma bardzo duże opóźnienie - powiedział wiceminister rozwoju regionalnego Janusz Mikuła. Dokumentacja projektu miała być przedstawiona Ministerstwu Rozwoju Regionalnego (MRR) w czerwcu ubiegłego roku.

Mikuła dodał, że pieniądze zostaną najprawdopodobniej przesunięte do innego projektu, "który ma szansę być dokończony w terminie".

Dyrektor departamentu przygotowania projektów indywidualnych w MRR Krzysztof Siwek poinformował, że projekt PKP "od 13 miesięcy nie jest realizowany zgodnie z umową".

- Ponadto beneficjent nie jest w stanie określić realnego terminu zakończenia projektu z uwagi m.in. na niestarannie przygotowaną dokumentację, która wielokrotnie była zwracana wykonawcy - wyjaśnił Siwek.

Rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki tłumaczył, że cały zakres prac projektowych obejmował dwa zadania: modernizację istniejącego połączenia kolejowego Warszawy Zachodniej z Okęciem oraz budowę 1600 metrów łącznicy między Służewcem a Okęciem.

- Pierwsze zadanie zostało zrealizowane. Powstał nie tylko projekt, ale ukończono modernizację, która była współfinansowana z kolejnego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" - powiedział Łańcucki.

Jego zdaniem, zawiódł wykonawca projektu łącznicy Warszawa Służewiec - Okęcie. Firma Sudop Praha podpisała z PKP PLK umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej w listopadzie 2005 r.

Jak tłumaczył w poniedziałkowym dzienniku "Rzeczpospolita" Andrzej Wojtkiewicz z Sudop Praha, wszystkie inwestycje realizowane na tym terenie mają podobne opóźnienie. "Brakuje m.in. dokumentacji geodezyjnej, co znacznie spowalnia prace" - powiedział "Rz" Wojtkiewicz i zadeklarował, że do końca miesiąca przekaże PKP PLK projekt.

Łańcucki powiedział, że projekt ma być gotowy w przyszłym miesiącu.

- W lipcu zwróciliśmy się do MRR z prośbą o rozliczenie tylko ukończonej części projektu, pozostałą sfinansowalibyśmy ze środków własnych. W sierpniu otrzymaliśmy odpowiedź odmowną - tłumaczył rzecznik PKP PLK.

Siwek napisał w komunikacie, że celem projektu jest dostarczenie kompletu dokumentacji projektowej umożliwiającej rozpoczęcie robót dla I etapu linii. "Stąd trudno jest określić, jaka część projektu została już zrealizowana w ramach SPOT, a jaka część zostanie zrealizowana po upływie okresu kwalifikowalności w ramach SPOT. Ponadto istnieje ryzyko, iż wysokość kar umownych naliczonych wykonawcy może stanowić 100 proc. kwoty dofinansowania dla tego projektu" - czytamy.

Wiceminister Mikuła podkreślił, że resort nie może pozwolić na utratę środków przyznanych Polsce w ramach SPOT. "Trzeba te pieniądze realokować. Mamy co najmniej kilkanaście projektów, które są praktycznie ukończone i mogą otrzymać wsparcie" - powiedział.

Rzecznik PKP PLK powiedział, że spółka na realizację całości projektu otrzymała dotychczas w ramach unijnego programu SPOT 3,2 mln zł (wraz ze współfinansowaniem z budżetu państwa). W związku z niedokończeniem projektu w terminie, polskie koleje mogą być zmuszone do zwrotu tej kwoty wraz z ustawowymi odsetkami.

Polskie Linie Kolejowe ubiegały się o pomoc unijną, w ramach "Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004-2006".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomoc unijna dla PKP PLK wycofana

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!