XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pomorskie PKP PR i SKM wspólnie o rozkładzie

Pomorskie PKP PR i SKM wspólnie o rozkładzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Gdyni odbyła się wspólna konferencja Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych i Szybkiej Kolei Miejskiej w sprawie nowego, wchodzącego w życie 9 grudnia, rozkładu jazdy. PKP PR uruchomi w woj. pomorskim 251 pociągów regionalnych, 72 dalekobieżne i dwa międzynarodowe.

Zmiany będą w sumie niewielkie, choć... ogromne - pisze "Rynek Kolejowy". A to dlatego, że do woj. pomorskiego wjeżdżać będą pociągi PCC/Rail Arriva, spółki która przejęła prowadzenie składów na niezelektryfikowanych liniach w woj. kujawsko-pomorskim.

Składy Arrivy przyjadą zatem (od strony Wierzchucina i Bydgoszczy) do Chojnic oraz od Laskowic Pomorskich do Czerska. PKP PR wjeżdżać będą na teren kujawsko-pomorskiego do Wierzchucina i Grudziądza. Do Grudziądza - być może tylko do 31 stycznia, bo urzędy wojewódzkie zamówiły pociągi na odcinku Kwidzyn-Grudziądz na razie tylko na niecałe dwa miesiące.

PKP PR od kilku lat skutecznie przyzwyczaiły pasażerów ciągłego do odwoływania i przywracania przewozów, nawet na przestrzeni kilku-kilkunastu tygodni, na wielu liniach w Polsce. Łódź-Łowicz, Szklarska Poręba-Jelenia Góra, Herby Nowe-Chorzew Siemkowice - długo by wymieniać... Czy dołączy do nich odcinek Kwidzyn-Grudziądz? To okaże się już niedługo.

Zarówno pomorscy kolejarze, jak i samorządowcy zapewniają, że współpraca między nimi układa się dobrze, zwłaszcza - jak podkreśla dyrektor Pomorskiego Zakładu PR Stanisław Kądziela - region ten jest dla kolei trudny, bo aż 50 proc. linii obsługiwanych przez PKP PR jest niezelektryfikowanych (w innych województwach jest to zazwyczaj kilkanaście, albo nawet kilka procent), co zwiększa koszty, bo eksploatacja lokomotyw spalinowych jest droższa niż elektrowozów.

- Dlatego tak wartościowe są autobusy szynowe, tańsze w eksploatacji o połowę od tradycyjnego składu z lokomotywą spalinową i wagonami - przypomina Stanisław Kądziela.

- Urząd Marszałkowski wie, że kolej trzeba wspierać. Ale i my umiemy lepiej wykorzystywać potencjał przewozowy - podkreśla Kądziela. W tym roku PKP PR mają - zgodnie z zapowiedziami - po raz pierwszy w sześcioletniej historii zamknąć rok bez strat. Powinny wyjść równo na zero.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomorskie PKP PR i SKM wspólnie o rozkładzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!