Historia budowy portu Gdynia wskazuje na kilka aktualnych spraw. Na przykład jak okoliczności zewnętrzne mogą przyspieszyć bieg wydarzeń, jak gospodarka morska może wpłynąć na reorientację gospodarki czy jak trafnie określona idea i wykorzystanie szansy mogą przekroczyć swoimi skutkami założenia. To także historia światłych postaci i ich determinacji, ale i dramatycznych zwrotów w realizacji projektu oraz współczesność. Gdynia znów chce odzyskać dawny blask.
- Budowany od podstaw port, wraz z dużym zapleczem magazynowym i przetwórczym, był wówczas jednym z najnowocześniejszych na świecie. Już w 1933 r. obsłużył 9 mln ton towarów, czyli znacznie więcej niż port Gdańsk (niecałe 8 mln ton).
- Port Gdynia stał się wielkim impulsem dla rozwoju gospodarki morskiej, w tym stoczni i przetwórstwa rybnego, ale zmienił też orientację polskiej ekonomii - do 1938 r. aż 80 proc. polskiego eksportu i 65 proc. importu odprawiano drogą morską.
- Port Gdynia pomógł zespolić Górny Śląsk z wybrzeżem, ponieważ w latach 1926-33 zrealizowano największą i najnowocześniejszą inwestycję transportową II Rzeczypospolitej – dwutorową linię kolejową Herby Nowe – Gdynia. Dziś port w Gdyni znów chce odzyskać dawny blask.