XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Port Lotniczy Gdańsk rozbuduje system ILS

Port Lotniczy Gdańsk rozbuduje system ILS
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy może być pierwszym lub jednym z pierwszych w kraju, na którym ma zacząć działać kategoria III podejścia ILS. System pozwalający na operowanie maszyn nawet przy niewielkiej widoczności ma zacząć działać jesienią 2018 roku.

  • Od ponad dwóch lat w porcie funkcjonuje kategoria II podejścia ILS (ang. Instrument Landing System), dzięki któremu minimalny zasięg widoczności przy lądowaniu wynosi 300 , a przy starcie - 125 metrów.
  • Kategorię III systemu ILS mają największe europejskie lotniska.

- W Polsce na razie nie jest obecny na żadnym z lotnisk; trwają prace nad jego uruchomieniem na warszawskim Okęciu - poinformowała Iwona Tomczyńska, kierownik Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu w Porcie Lotniczym Gdańsk.

Wyjaśniła, że na lotniskach wyposażonych w ILS kategorii III można uzyskać brak ograniczenia dla wysokości decyzji, co oznacza, że można lądować we mgle, a całą operację za pilota wykonuje autopilot.

Decyzję o lądowaniu pilot będzie mógł podjąć nawet gdy w ogóle nie będzie widział świateł podejścia, a widzialność wzdłuż drogi startowej będzie musiała być ograniczona do 75 metrów. W Gdańsku ma działać kategoria III B. Podkategoria (A,B,C) zależy od widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej od 200 do 0 metrów. Najwyższą kategorią jest ILS kat. III C.

Głównym elementem podwyższonej kategorii systemu będą pętle indukcyjne w polu manewrowym lotniska. W przypadku lądowań przy minimalnej widoczności istotne jest "zarządzanie ruchem lotniskowym w polu manewrowym lotniska", co jest najważniejszą różnicą pomiędzy kategoriami II a III ILS.

- Kontrolerzy ruchu lotniczego na wieży muszą mieć pewność, gdzie znajdują się wszystkie pojazdy i statki powietrzne poruszające się po drodze startowej i drogach kołowania, tak aby lądujący czy startujący samolot mógł poruszać się w bezpiecznych warunkach podczas ograniczonej widzialności - tłumaczy Tomczyńska.

Na dużych lotniskach pojazdy wyposażone są w specjalne nadajniki albo na lotnisku zainstalowany jest specjalny radar monitorujący ruch naziemny. W Gdańsku, ze względu na to, że jest to lotnisko o stosunkowo prostym układzie, ruch pojazdów w polu manewrowym ma być kontrolowany poprzez pętle indukcyjne.

- Dzięki pętlom kontrolerzy będą wiedzieli, w jakich sektorach znajdują się pojazdy lub samoloty i podczas lądowań puste będą musiały być określone sektory - wyjaśniła. Lotnisko będzie podzielone na osiem sektorów.

- Dzięki temu, że na lotnisku nie ma kilku dróg startowych i wielu dróg kołowania, można było zastosować prostsze rozwiązanie, które opłaca się spółce wdrożyć - wskazał Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Koszt prac szacowany jest na ok. 6 mln zł. Wykonawcą jest firma Elvit.

Aby kategoria III na gdańskim lotnisku mogła być uruchomiona Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej musi zbudować dodatkową antenę tzw. monitoringu pola dalekiego odpowiedzialną za pomiar jakości sygnału kierunku systemu ILS.

Następnie gotowość lotniska do funkcjonowania w warunkach kategorii III będzie musiał potwierdzić Urząd Lotnictwa Cywilnego. Port zakłada, że już jesienią 2018 r. na gdańskim lotnisku będą mogły lądować samoloty przy minimalnej widoczności.

Port szacuje, że w tym roku może obsłużyć ponad 4,5 mln pasażerów. W ubiegłym roku było to ponad 4 mln osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Lotniczy Gdańsk rozbuduje system ILS

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!