Port lotniczy w Szymanach na Mazurach rozpoczął działalność

Port lotniczy w Szymanach na Mazurach rozpoczął działalność
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Lot z Szyman do Berlina zainaugurował w środę działalność portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Władze samorządu województwa przekonywały w tym dniu, że warto latać na Mazury. Od czwartku z Szyman będą odbywać się regularne loty do Berlina i Krakowa.

W środę rano wystartował pierwszy samolot do Berlina z 23 pasażerami na pokładzie. Byli to przedstawiciele władz samorządowych, kierownictwa portu Olsztyn-Mazury, dziennikarze oraz przedstawiciele Regionalnej Organizacji Turystycznej. Wczesnym popołudniem rejsem powrotnym przylecieli z kolei z Berlina do Szyman także niemieccy touroperatorzy i dziennikarze, którzy będą poznawać walory turystyczne Mazur.

Wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Wioletta Śląska-Zyśk podkreśliła, że kierunki lotów - te, które już są realizowane oraz te, które są w planach, czyli do Monachium, Londynu i Dublina - są odpowiedzią na oczekiwania potencjalnych pasażerów.

"Tam, gdzie będziemy latać zamierzamy prowadzić kampanię promocyjną dotyczącą portu i połączeń. Nie tylko sami, ale z touroperatorami i branżą turystyczną z regionu" - zapowiedziała wicemarszałek, która z dziennikarzami rozmawiała na pokładzie samolotu.

Według Śląskiej-Zyśk samorządowcy mogą być dumni, że budowę regionalnego lotniska udało się doprowadzić do końca w tak ekspresowym tempie. Podkreśliła, że port lotniczy chce obsługiwać zarówno loty biznesowe jak i turystów.

"Mamy dwie specjalne strefy ekonomiczne, doskonale się rozwijające. Zależy nam na pozyskiwaniu inwestorów. Nasz region specjalizuje się w trzech dziedzinach: meblarstwie, ekonomii wody i zdrowej żywności" - mówiła. Przypomniała, że połowa powierzchni województwa to obszary chronione przyrodniczo, stąd równie ważnym elementem regionalnej gospodarki jest turystyka.

Wicemarszałek była pytana przez dziennikarzy, ile samorząd wojewódzki będzie dopłacał do działalności lotniska. Odpowiedziała, że w wieloletniej prognozie finansowej są zabezpieczone środki na dofinansowanie lotniska, a prawo pozwala przez pierwszych 10 lat działalności pomagać spółkom lotniskowym, żeby się wzmocniły. "Mamy również takie wsparcie, jest to 15 mln zł rocznie, z tendencją malejącą, ze spłatą obligacji. I to wsparcie jest przewidziane do 2023 r." - wyjaśniła.

Na razie samorząd województwa jest w 100 proc. udziałowcem spółki zarządzającej lotniskiem. Jednak - według Śląskiej-Zyśk - będzie zapraszać do udziału inne samorządy. "Nie wyobrażam sobie portu lotniczego Olsztyn-Mazury bez udziału Olsztyna czy Szczytna. Jesteśmy otwarcie na innych partnerów, ale po 5 latach, czyli po okresie trwałości projektu" - dodała.

Zdaniem wicemarszałek w biznesplanie na 10 lat założono prognozy racjonalne i oszczędne, by "nie powtórzyć sytuacji, które były na innych lotniskach". W 2016 r. port lotniczy w Szymanach ma obsłużyć 30 tys. pasażerów. W ocenie warmińsko-mazurskich samorządowców jest to "liczba bardzo realna". Jak przekonywali, lotnisko w przyszłości jest w stanie obsługiwać nawet 700-800 tys. pasażerów rocznie, ale musi dojść do tego "małymi krokami".

W uroczystym otwarciu lotniska w Szymanach uczestniczył wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, który przyleciał niewielkim samolotem z Warszawy. "Po ponad 20 latach starań mamy wreszcie (na Mazurach) lotnisko, które może obsługiwać ruch towarowy, pasażerski i międzynarodowy. To jest wielki sukces tych, którzy do tego doprowadzili. A było kilka takich momentów, że wydawało się, iż ten port nie powstanie" - mówił.

W ocenie wiceministra przed mazurskim portem jest teraz najważniejszy czas, bo trzeba doprowadzić do tego, że lotnisko "ma żyć, ma przewozić pasażerów, ma zarabiać". Jak zaznaczył, nie w krótkiej perspektywie ale - jak to ujął - trzeba tworzyć warunki do rozwoju.

Pierwszy przewoźnik - SprintAir - będzie realizował połączenia z Krakowem i Berlinem (po trzy tygodniowo). W sezonie zimowym uruchomione zostanie jeszcze połączenie z Monachium, a w letnim - z Londynem, Dublinem, Oslo i Zagłębiem Ruhry.

Dyrektor handlowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury Krzysztof Pawłowski powiedział PAP, że trwają intensywne negocjacje z przewoźnikami kolejnych linii, ale "nie może ujawnić o kogo chodzi".

"Dla nas konkurencją będzie niedługo Malaga czy Barcelona, bo jeśli linia lotnicza ma samolot w Londynie, to czy on poleci z Szyman czy z Barcelony nie stanowi różnicy" - ocenił.

Dodał, że historia zatoczyła koło, ponieważ w 1926 r. odbył się pierwszy lot na trasie Berlin-Olsztyn. I teraz w 90. rocznicę tamtego lotu pierwszy samolot pokonał trasę Szymany-Berlin.

Właściciele biur podróży prowadzący działalność w Niemczech, z którymi rozmawiała PAP, ocenili, że nowe połączenie lotnicze to dobry krok, teraz potrzeba jedynie promocji. Jak przyznała jedna z nich - Magdalena Tejwan-Bopp - ponad 30 proc. turystów z Niemiec wybiera jako cel podróży Mazury.

Szef regionalnej Organizacji Turystycznej Jarosław Klimczak podkreślił, że Warmia i Mazury są regionem, który powołał regionalnego touroperatora. "Mamy 120 hoteli z 7 tys. miejsc noclegowych. Każdy, kto przyleci tutaj samolotem będzie miał zapewniony transfer do hotelu, wynajem samochodu oraz opiekę rezydenta" - zapewnił.

Jak dodał, tygodniowa wycieczka autokarowa kosztuje od 500-600 euro. Jego zdaniem wycieczka samolotowa zmieści się w tej cenie, a podróż zostanie skrócona z 8-10 godzin do 2 godzin.

Rozbudowa dawnego wojskowego lotniska w Szymanach do standardu lotniska cywilnego kosztowała 204 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013 kwotą 121 mln zł. Prace modernizacyjne trwały od 2014 r.

Wzmocniono nośność drogi startowej i wydłużono ją do 2,5 km, wybudowano drogi kołowania, techniczne, pożarowe i patrolowe, zainstalowano naziemną pomoc radionawigacyjną ILS/DME, postawiono strażnicę Lotniskowej Straży Pożarnej, zaadaptowano istniejące budynki na potrzeby służb granicznych oraz technicznych lotniska, wybudowano terminal, parkingi, trasę łączącą drogę wojewódzką nr 57 z terminalem.

Zmodernizowano również linię kolejową Olsztyn - Szczytno - Szymany, zakupiono tabor kolejowy i wybudowano przystanek końcowy tuż przy terminalu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port lotniczy w Szymanach na Mazurach rozpoczął działalność

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!