Już za 10 lat w Porcie w Gdyni może powstać Port Zewnętrzny z terminalami kontenerowym i pasażerskim. Do jego realizacji potrzeba jednak partnera, który wyłoży pieniądze.
- "Port Gdynia 2030" to program wielkiej inwestycji w Port Zewnętrzny. Obecnie powstaje jego koncepcja.
- Inwestycja mogłaby być zrealizowana w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym.
- Rozważana jest budowa terminali: kontenerowego i pasażerskiego.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), Adam Meller poinformował w poniedziałek podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku, że "w tej chwili port przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni, za zgodą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej".
Program nosi nazwę "Port Gdynia 2030". Zaznaczył, że "na pewno port będzie starał się poszukać partnera, który m.in. wyłoży pieniądze, aby taka inwestycja mogła być zrealizowana".
Powiedział, że Port Zewnętrzny mógłby być zrealizowany w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym.
- Trudno mówić dziś o datach, ale jeżeli znaleźlibyśmy partnera w miarę szybko, to jest to kwestia być może 10 lat - dodał.
Możliwy terminal kontenerowy i pasażerski
Przyznał, że "obecnie prowadzone są "bardzo wstępne" rozmowy". Zaznaczył, że "podobnie jak to dzieje się na świecie, głównym partnerem może być operator kontenerowy". To oznaczałoby powstanie terminala kontenerowego.
- Powiedzmy sobie uczciwie, główne przeładunki stanowią dziś kontenery - dodał.
Poinformował, że w ramach budowy Portu Zewnętrznego spółka rozważa też budowę np. stanowiska dla dużych statków pasażerskich.
- Byłby to terminal dla cruizerów, dużych statków wycieczkowych, które obecnie cumują przy Nabrzeżu Francuskim"- wyjaśnił. Meller jest przekonany, że istnieje zapotrzebowanie na taką infrastrukturę.
Inwestycje już trwają
Poinformował, że jeszcze jesienią bieżącego roku w porcie w Gdyni rozpocznie się budowa publicznego terminala pasażerskiego, z którego ma korzystać m.in. armator Stena Line.
- Będą realizowane pierwsze prace wyburzeniowe - dodał. Terminal przy Nabrzeżu Polskim ma powstać w ciągu dwóch lat. Prezes liczy, że z nowego terminala będą korzystać też inni operatorzy, m.in. z Polski, którzy zechcą uruchomić nowe połączenia z Gdyni.
W poniedziałek podczas Baltexpo przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia i spółki PORR SA Warszawa, która wygrała przetarg, podpisali umowę na rozbudowę obrotnicy nr 2 w porcie. Dzięki nowej infrastrukturze, za pół roku do portu morskiego w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 metrów. Port w Gdyni, dzięki planowanym kolejnym inwestycjom w najbliższych latach ma stać się drugim w Polsce głębokowodnym portem.
Czytaj więcej: Port w Gdyni rusza z ważną inwestycją. Umowa podpisana
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Port w Gdyni planuje budowę Portu Zewnętrznego. Kto wyłoży pieniądze?