Porty morskie: czas na kontenery i gaz

Porty morskie: czas na kontenery i gaz
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Potrzeby polskiej gospodarki wymuszają w portach nowe inwestycje. Nawet tak wielkie jak nowy port.

Na inwestycje w transport morski w latach 2007-13 przeznaczone jest 594 mln EUR ze środków Funduszu Spójności i 80 mln EUR z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dzięki tej pomocy Port Gdynia wzniesie nowe centrum logistyczne, infrastrukturę do obsługi promów i statków ro-ro wraz z dostępem od strony lądu, zmodernizuje kanał portowy i zbuduje nowy odcinek Nabrzeża Bułgarskiego - poinformował "Puls Biznesu".

Porty w Świnoujściu i Szczecinie muszą zmieniać profil działalności z powodu spadku przeładunków węgla i rud. Przy wsparciu unijnych funduszy Szczecin buduje Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne (budowa ma się zakończyć jesienią 2007 r.) i infrastrukturę dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim.

Obydwa porty ubiegają się o dofinansowanie 10 inwestycji. Pięć z nich znalazło się na liście podstawowej (ich wartość to blisko 90 mln EUR), kolejne pięć na rezerwowej. Dotyczą hydrotechniki, infrastruktury portowej, infrastruktury dostępu do portu - wyjaśnia "PB".

Zarząd Morski Portów Szczecin i Świnoujśce (ZMPSŚ) za największy sukces ostatniego roku uważa decyzję rządu o budowie terminalu gazowego w Świnoujściu. Pierwszy przeładunek gazu jest planowany na 2011 r. Terminal będzie częścią nowego portu.

Początkowo miał on przeładowywać tylko skroplony gaz LNG. Teraz ma być jedynie najistotniejszym elementem nowego portu. Obok mają powstać inne terminale do obsługi kontenerów i ro-ro. Jeśli Sejm i Senat zaakceptują przyszłoroczny budżet, to pod koniec 2008 r. ruszy budowa falochronu osłonowego dla portu - czytamy w dzienniku.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) powołało spółkę Polskie LNG, która zajmie się budową i eksploatacją terminalu. Na razie jedynym wspólnikiem spółki jest PGNiG, ale firma nie wyklucza dopuszczenia do spółki dostawców gazu i firm budowlanych. Niestety, do tej pory Polska nie podpisała żadnych umów z dostawcami skroplonego gazu. Na razie też nie posiadamy metanowców - statków, które mogą dostarczać gaz. PGNiG uspokaja.

Inna zmiana w ZMPSiŚ to lipcowa prywatyzacja Portu Handlowego Świnoujście - 45 proc. jego udziałów kupiło konsorcjum firm Odratrans, PTK Holding i Port Serwis.

Port Gdańsk jest ważnym ogniwem zapewniającym bezpieczeństwo energetyczne kraju i taką rolę chce nadal odgrywać. Chce do 2030 r. poprawić dostęp do portu i jego infrastrukturę: powstaną terminale kontenerowe, ro-ro i promowe oraz centra logistyczne - czytamy w "Pulsie Biznesu".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!