XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Porty regionalne biją rekordy

Porty regionalne biją rekordy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ruch na lotniskach regionalnych rośnie w tempie 40 - 66 proc. rocznie. To dwukrotnie szybciej, niż przewidywał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Przedstawiciele portów lotniczych szacują, że w tym roku obsłużą w sumie 19,5 mln osób, a w przyszłym już prawie 24 mln

Rośnie rola portów regionalnych. To one przyjmują i odprawiają już ponad 50 proc. wszystkich podróżnych. Zgodnie z szacunkami ekspertów ta tendencja ma się utrzymać. Urząd Lotnictwa Cywilnego przewiduje, że ruch pasażerski w Polsce zwiększy się w tym roku o 24 proc. - pisze "Rzeczpospolita"

W pierwszej połowie roku przez regionalne porty przewinęło się średnio o połowę więcej podróżnych niż w podobnym okresie zeszłego roku. Nadchodząca jesień zapowiada się wyjątkowo dobrze. Otwarcie kilku nowych połączeń zapowiadają m.in. Ryanair, easyJet czy Norwegian. Od początku roku przybyło kilkadziesiąt nowych tras, na niektórych lotniskach, m.in. w Szczecinie czy w Warszawie, pojawili się nowi przewoźnicy. Władze wszystkich portów deklarują, że prowadzą intensywne rozmowy z kolejnymi liniami. Ich szczegóły objęte są jednak tajemnicą.

Nowe połączenia, każdy samolot i podróżny przyjęty przez port oznaczają zasilenie kasy lotniska. Jednak by czerpać zyski, trzeba najpierw zainwestować. Nowe połączenia trzeba wypromować. Porty, lokalne samorządy i przewoźnicy łączą w tym zakresie siły. Niekiedy władze lotnisk przykładają się do tego finansowo. Za nowe połączenie płacą nieraz po kilkadziesiąt tysięcy euro.

Z reguły sposób promowania nowej trasy dyktuje przewoźnik. - Są profesjonalistami, wiedzą, czego chcą i co przynosi najlepsze efekty - zgodnie twierdzą zarządcy portów.

Standardem jest organizowanie przez przedstawicieli lotniska i przewoźnika wspólnej konferencji prasowej, na której ogłaszane są nowe trasy. Koszty pokrywają oczywiście władze lotniska. Niektórzy przewoźnicy żądają również, by port pokrył przyjazd i pobyt zagranicznych dziennikarzy, chcą, by port czy gmina wykupiły reklamy na ich stronach internetowych. Koszt takiego ogłoszenia to od ok. 40 tys. do ok. 100 tys. euro rocznie, w zależności od częstotliwości, z jaką samoloty będą latać na danej trasie. Część portów zarzeka się, że nie angażuje w reklamę nowych połączeń swoich pieniędzy.

Podobne deklaracje składają przedstawiciele portów w Szczecinie i Katowicach. Zarząd lotniskawe Wrocławiu twierdzi, że wspiera finansowo nowe połączenia, ale nie wszystkie. Jak mówi Jarosław Sztucki, wiceprezes wrocławskiego portu, nie ma powodu reklamować połączeń do Anglii czy Irlandii, bo to najpopularniejsze kierunki. Port dopuszcza współfinansowanie w kosztach promocji tzw. trudnych połączeń, które nie dają gwarancji uzyskania od razu dobrych finansowych wyników.

Swój udział w promowaniu połączeń mają też gminy. - Przeznaczają na ten cel spore środki, nie zawsze jest to gotówka, często miejsce reklamowe, np. na tramwajach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porty regionalne biją rekordy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!