Pośpieszne pociągi nie zatrzymują się, ale jadą dłużej

Pośpieszne pociągi nie zatrzymują się, ale jadą dłużej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po wprowadzeniu nowego rozkładu pociągi pośpieszne nie będą zatrzymywały się na niektórych stacjach. Ale mylą się ci, którzy liczą, że skróci się dzięki temu czas podróży. Jest odwrotnie.

Co roku, w połowie grudnia zmienia się rozkład jazdy pociągów. Prace nad nowym wykazem połączeń zaczynają się już w marcu. Kolejarze ujawniają go pasażerom zaledwie kilka dni przed wejściem w życie, choć już kilka razy "Gazeta Wyborcza" apelowała, żeby propozycje przedstawiać wcześniej, tak by pasażerowie mogli zgłaszać swoje uwagi do nowego rozkładu.

- Musimy go ogłosić najpóźniej siedem dni przed wejściem w życie - mówi Wojciech Bukowski z PKP Przewozy Regionalne w Olsztynie. Kolejarze tłumaczą się, że robią to tak późno, bo do ostatniej chwili negocjują budżet z samorządami, które finansują połączenia regionalne.

Kto podróżuje pociągami stale, ten wie, że nowy rozkład pociągów dalekobieżnych i to w języku polskim można znaleźć od ponad miesiąca na stronach niemieckich kolei Deutsche Bahn (www.bahn.de). Jak co roku jest on dostępny dużo szybciej niż na stronach naszych kolei. Dlaczego? Bo międzynarodowe przepisy zmuszają PKP do przekazania projektu nowego rozkładu do systemu informacji kolejowej, z którego korzystają pasażerowie na całym świecie.

Wynika z niego, że najwięcej zmian mieszkańcy Warmii i Mazur wkrótce odczują w połączeniach międzywojewódzkich. Pociągi pospiesznie nie będą się już zatrzymywały na czterech stacjach w naszym regionie. Chodzi o Czerwonkę, Stare Jabłonki, Stare Juchy i Wydminy, czyli miejscowości niewielkie, ale popularne na turystycznej mapie Warmii i Mazur. - Podróżni korzystali z tych stacji głównie w wakacje, dlatego oferta została dopasowana do zapotrzebowania - tłumaczy Beata Czemerajda z zespołu prasowego PKP Intercity, która to spółka odpowiada teraz za pociągi dalekobieżne i nowy rozkład. Latem pociągi na tych stacjach znów będą się zatrzymywać.

Nietrudno się domyślić, że mieszkańcy tych miejscowości z ubywających połączeń nie będą zadowoleni. Ludzie ze Starych Jabłonek i Czerwonki korzystali z pociągów, by dojechać do pracy w Olsztynie. Grzegorz Nowaczyk, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport: - Mam sygnały, że te połączenia były dla społeczności tych miasteczek niezbędne. Dlatego będziemy chcieli, aby PKP Intercity zmieniło swoją decyzję.

Niezadowolenie mieszkańców to jedno, ale pozostali podróżni, którzy liczą, że dzięki mniejszej liczbie przystanków pociągi szybciej dojadą do celu, też będą zaskoczeni. Korzystając z rozkładu opublikowanego na stronach internetowych niemieckiej kolei, sprawdziłem, że jadąc o godz. 10.41 pośpiesznym z Olsztyna do Ełku, według starego rozkładu jazdy w pociągu spędzimy 2 godz. i 44 min. W nowym rozkładzie, już bez postoju w Czerwonce, Wydminach i Starych Juchach podróż zajmie nam... 2 godz. i 51 min. Kolejny przykład to kurs z Torunia do Olsztyna, czyli na jednej z najbardziej obleganych tras, głównie przez studentów. Pośpieszny dotychczas odjeżdżał o godz. 13.08, po zmianie wyjedzie wcześniej, bo o 11.52. Jednak do stolicy Warmii i Mazur, bez postoju w Starych Jabłonkach, będzie jechał minutę dłużej.

Jak to możliwe? - Nie potrafię powiedzieć. Zatrzymanie taboru jest oszczędnością finansową i powinno być także czasową. Ale to nie my ustalamy rozkład, a PKP Intercity i nie znam przyczyn - próbuje wyjaśniać Wojciech Bukowski.

To samo pytanie zadałem więc rzeczniczce PKP Intercity. - O czasie przejazdu pociągu nie decyduje jedynie liczba stacji postojowych. Ale przede wszystkim stan infrastruktury kolejowej na danym odcinku. A za stan infrastruktury w Polsce odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe i do nich należy kierować to pytanie - odbija pytanie Beata Czemerajda.

Ale pracownicy PKP PLK także nie potrafili odpowiedzieć, dlaczego podróż będzie trwała nie krócej, a dłużej. Może w tym roku pogorszył się stan techniczny torowiska? - Infrastruktura nie pogorszyła się, a na trasie Toruń-Olsztyn zdjęliśmy nawet część ograniczeń prędkości, które dotychczas obowiązywały maszynistów - mówi Marek Ćwikliński z PKP PLK w Olsztynie.

Kolejarze, z którymi rozmawiałem, mówili, że najbardziej prawdopodobne jest, że mimo zmniejszenia liczby postojów wydłuży się czas postoju na pozostałych stacjach.

Sprawdziliśmy, jakie jeszcze zmiany czekają pasażerów z Warmii i Mazur. Pociąg "Hutnik" z Olsztyna do Raciborza przez Warszawę będzie jeździł codziennie - dotychczas tylko w wakacje - a jego trasa latem wydłuży się do Ełku. Pociąg "Warmia" Olsztyn-Kraków w okresie sylwestrowo-noworocznym będzie kursował do Krynicy. A legendarny "Kormoran", jeżdżący ostatnio z Olsztyna do Wrocławia, pojedzie już nie do stolicy Dolnego Śląska, ale Katowic.

Wczoraj kolejarze z Warmii i Mazur ogłosili także, co nas czeka w rozkładzie jazdy pociągów w regionie. Z ich zapewnień wynika, że będzie nadal 149 pociągów. O kilka, a nawet kilkadziesiąt minut zmienią się za to godziny kursowania niektórych z nich. Jak tłumaczą, różnice czasowe to skutek modernizacji linii - obecnie prace są prowadzone w okolicach Warszawy - i skarg na rozkład napływających przez cały rok od pasażerów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pośpieszne pociągi nie zatrzymują się, ale jadą dłużej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!