Prezes Alstomu Konstalu do PKP: Powinniście kupować tabor w większych seriach, będzie taniej

Prezes Alstomu Konstalu do PKP: Powinniście kupować tabor w większych seriach, będzie taniej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Polsce powinny się tworzyć grupy zakupowe, które pozwalają producentom na dostarczanie taboru w większych seriach, co obniży koszty produkcji, a finalnym odbiorcom zapewni niższą cenę zakupu. Umożliwi to także dostarczanie produktu przetestowanego i bardziej dopracowanego, czyli niezawodnego. Są do tego warunki, gdyż np. spółki Grupy PKP mogłyby tak kupować tabor – mówi Artur Fryczkowski, prezes Alstomu Konstalu. Francuski Alstom, do którego należy polska firma, to jeden z największych producentów taboru kolejowego na świecie. Od Francuzów kupiliśmy m.in. najbardziej znane pociągi pasażerskie w Polsce - Pendolino.

  • Wartość zamówień na tabor kolejowy wynosi w Europie obecnie około 16 mld euro rocznie.
  • W latach 2021-23 rynek osiągnie wartość około 17 mld euro rocznie, a wzrost koncentruje się głównie na pojazdach dla przewozów pasażerskich.
  • Najważniejsze rozwiązania technologiczne w przemyśle kolejowym wiążą się z pogłębianiem rozwiązań cyfrowych. Służą one zarówno do zdalnej detekcji usterek pociągów, jak i systemów automatyzacji zarządzania ruchem pociągów.
  • O różnych aspektach polskiego rynku kolejowego będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w dniach 13-15 maja w Katowicach, organizowanego pod patronatem WNP.PL, na który zapraszamy.


 
Jakie jest w Europie zapotrzebowanie na tabor kolejowy?

- Uwzględniając wszystkie rodzaje taboru szynowego, tj. lokomotywy, zespoły trakcyjne, pociągi dużych i bardzo dużych prędkości, wagony (pasażerskie, metra, towarowe), tramwaje i kolej lekką, tak rozumiana wartość zamówień rynkowych wynosi obecnie około 16 mld euro rocznie.

Na tę wartość składają się: pociągi pasażerskie na trasach głównych (lokomotywy, wagony, zespoły trakcyjne, pociągi dużych / bardzo dużych prędkości) – 11,5 mld euro, miejskie pociągi pasażerskie (metro, tramwaje / kolej lekka) – 3,5 mld euro oraz dedykowane pociągi towarowe (wagony i lokomotywy manewrowe) – ok. 1 mld euro.

A jaka jest tendencja sprzedaży?

- Z wyjątkiem spadku do 12 mld euro w latach 2013-15, od początku dekady na rynku tym odnotowujemy wzrost o średnio 3 proc. rocznie.

Oczekujemy, że w najbliższej przyszłości wzrost ten ulegnie spowolnieniu, choć nadal pozostanie dodatni i w latach 2021-23 rynek osiągnie wartość około 17 mld euro rocznie.

Wzrost koncentruje się głównie na pojazdach dla przewozów pasażerskich.

Patrz też: Alstom Konstal finalizuje dostawy pociągów dla metra w Rijadzie

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (19)

Do artykułu: Prezes Alstomu Konstalu do PKP: Powinniście kupować tabor w większych seriach, będzie taniej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!