W Polsce powinny się tworzyć grupy zakupowe, które pozwalają producentom na dostarczanie taboru w większych seriach, co obniży koszty produkcji, a finalnym odbiorcom zapewni niższą cenę zakupu. Umożliwi to także dostarczanie produktu przetestowanego i bardziej dopracowanego, czyli niezawodnego. Są do tego warunki, gdyż np. spółki Grupy PKP mogłyby tak kupować tabor – mówi Artur Fryczkowski, prezes Alstomu Konstalu. Francuski Alstom, do którego należy polska firma, to jeden z największych producentów taboru kolejowego na świecie. Od Francuzów kupiliśmy m.in. najbardziej znane pociągi pasażerskie w Polsce - Pendolino.
- Wartość zamówień na tabor kolejowy wynosi w Europie obecnie około 16 mld euro rocznie.
- W latach 2021-23 rynek osiągnie wartość około 17 mld euro rocznie, a wzrost koncentruje się głównie na pojazdach dla przewozów pasażerskich.
- Najważniejsze rozwiązania technologiczne w przemyśle kolejowym wiążą się z pogłębianiem rozwiązań cyfrowych. Służą one zarówno do zdalnej detekcji usterek pociągów, jak i systemów automatyzacji zarządzania ruchem pociągów.
- O różnych aspektach polskiego rynku kolejowego będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w dniach 13-15 maja w Katowicach, organizowanego pod patronatem WNP.PL, na który zapraszamy.
Jakie jest w Europie zapotrzebowanie na tabor kolejowy?
- Uwzględniając wszystkie rodzaje taboru szynowego, tj. lokomotywy, zespoły trakcyjne, pociągi dużych i bardzo dużych prędkości, wagony (pasażerskie, metra, towarowe), tramwaje i kolej lekką, tak rozumiana wartość zamówień rynkowych wynosi obecnie około 16 mld euro rocznie.
Na tę wartość składają się: pociągi pasażerskie na trasach głównych (lokomotywy, wagony, zespoły trakcyjne, pociągi dużych / bardzo dużych prędkości) – 11,5 mld euro, miejskie pociągi pasażerskie (metro, tramwaje / kolej lekka) – 3,5 mld euro oraz dedykowane pociągi towarowe (wagony i lokomotywy manewrowe) – ok. 1 mld euro.
A jaka jest tendencja sprzedaży?
- Z wyjątkiem spadku do 12 mld euro w latach 2013-15, od początku dekady na rynku tym odnotowujemy wzrost o średnio 3 proc. rocznie.
Oczekujemy, że w najbliższej przyszłości wzrost ten ulegnie spowolnieniu, choć nadal pozostanie dodatni i w latach 2021-23 rynek osiągnie wartość około 17 mld euro rocznie.
Wzrost koncentruje się głównie na pojazdach dla przewozów pasażerskich.
Patrz też: Alstom Konstal finalizuje dostawy pociągów dla metra w Rijadzie
KOMENTARZE (19)
Do artykułu: Prezes Alstomu Konstalu do PKP: Powinniście kupować tabor w większych seriach, będzie taniej