Prezes PKP: Rząd powinien pomóc PKP Cargo

Prezes PKP: Rząd powinien pomóc PKP Cargo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka towarowa ma prawo powiedzieć, że oczekuje wsparcia z budżetu w rozpoczętej restrukturyzacji, która przypadła na kryzysowe czasy. Wielomilionową pomoc państwa otrzymywali wcześniej przewoźnicy na Zachodzie Europy - mówi "Gazecie Prawnej" Andrzej Wach, prezes grupy PKP

Zdaniem prezesa PKP ta pomoc jest racjonalna także dlatego, że do tej pory spółka jeszcze jej nie dostała ani razu, a w interesie gospodarczym, ekonomicznym i społecznym naszego kraju jest rozwój tej firmy.

Wach podkreślił, że systematycznie dofinansowywane jest niemieckie DB Schenker np. w ulgach za dostęp do infrastruktury (opłata za korzystanie np. z torów - przyp. red.). - My płacimy ponad 80 proc. stawek, oni ok. 60 proc. To są poważne oszczędności pozwalające obniżyć koszty funkcjonowania firmy, które pozwalają później prowadzić inwestycje kapitałowe na rynkach trzecich. W 2005 roku francuskie SNCF otrzymało 1,5 mld euro publicznych pieniędzy na program restrukturyzacji. Wszystko za wiedzą i zgodą Unii Europejskiej - powiedział prezes "Gazecie Prawnej".

Zdaniem Wacha, o tym, że PKP Cargo nie zreformowało się wcześniej zadecydowała o tym reforma na kolei z 2001 roku. - Zgodzono się niesłusznie, żeby maszyniści i lokomotywy zostały przekazane do PKP Cargo. Ta jedna decyzja przesądziła o losach spółki. Nie chcę jej krytykować, ale z perspektywy czasu widać, że przyblokowała ona na wiele lat niezbędne procesy restrukturyzacji na kolei m.in. w spółkach pasażerskich. Wzajemne rozliczanie opłat za maszynistów i lokomotywy było chorym rozwiązaniem z punktu widzenia biznesowego. Cargo uniknęło zmian, bo dano mu do rąk monopol - mówił prezes PKP "Gazecie Prawnej".

Jego zdaniem siłę związków i opór kierownictwa udało się przełamać dopiero w 2006 roku, gdy przeniesiono pierwszych czterystu maszynistów z PKP Cargo do Kolei Mazowieckich. Zakończono ten proces w ubiegłym roku, przenosząc prawie 4,5 tysiąca maszynistów do pracy w PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes PKP: Rząd powinien pomóc PKP Cargo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!