Prezes PPL wie jak wyjść z impasu w sprawie lotniska Modlin

Prezes PPL wie jak wyjść z impasu w sprawie lotniska Modlin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zniesienie jednomyślności i wprowadzenie zwykłej większości głosów w zgromadzeniu wspólników lotniska w Modlinie, by przerwać impas w sprawie tego portu, zaproponował w liście do marszałka woj. mazowieckiego Adama Struzika, prezes PPL Mariusz Szpikowski.

  • Ta propozycja jest "oczywistym dowodem czystych intencji PPL w zakresie rozwoju PL Modlin - napisał prezes PPL Mariusz Szpikowski.
  • Jednocześnie pozwoli każdemu ze wspólników, w sposób nieskrępowany, głosować zgodnie ze stanowiskiem wypracowanym przez każdą z naszych organizacji - dodał Szpikowski.
  • W liście do Struzika Szpikowski zapewnił, że PPL w ostatnich latach wychodził z inicjatywami mającymi na celu racjonalny rozwój lotniska w Modlinie, którego jest udziałowcem.

- Wyrażam gotowość do podjęcia rozmów dotyczących zmiany umowy spółki (PL Modlin-PAP) poprzez zniesienie zasady jednomyślności, obowiązującej na zgromadzeniu wspólników i w to miejsce przyjęcia zasady zwykłej większości głosów, z uwzględnieniem postanowień Kodeksu spółek handlowych - napisał prezes Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze PPL.

Jak napisał, jest przekonany, że ta propozycja jest "oczywistym dowodem czystych intencji przedsiębiorstwa w zakresie rozwoju PL Modlin, a jednocześnie pozwoli każdemu ze wspólników, w sposób nieskrępowany, głosować zgodnie ze stanowiskiem wypracowanym przez każdą z naszych organizacji".

O ile taki kierunek spotkałby się z pozytywną odpowiedzią marszałka i innych wspólników, to - jak zapewnił - jest gotów wystąpić do zarządu z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia by niezwłocznie przedyskutować "zasady i tryb procedowania zmiany umowy spółki, między innymi w zakresie zniesienia zasady jednomyślności obowiązującej na zgromadzeniach wspólników".

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (30,39 proc. udziałów) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów). W 2017 r. port obsłużył ponad 2,9 mln pasażerów.

W liście do Struzika Szpikowski zapewnił, że PPL w ostatnich latach wychodził z inicjatywami mającymi na celu racjonalny rozwój lotniska w Modlinie, którego jest udziałowcem.

- Racjonalny, to znaczy oparty na zdrowych założeniach rynkowych i gospodarczych, w optymalnym modelu funkcjonowania, przynoszący korzyści ekonomiczne dla PL Modlin, a nie służący jedynie interesom jedynego przewoźnika operującego z PL Modlin kosztem tego Portu. Warto chociażby wskazać propozycje z grudnia 2016 roku, składane przez Przedsiębiorstwo pozostałym udziałowcom, a polegające na podniesieniu kapitału zakładowego spółki przez PPL o kwotę 140 mln zł i jednoczesnym zniesieniu zasady jednomyślności przy podejmowaniu uchwał przez Zgromadzenie Wspólników Spółki. Umożliwiłoby to wówczas PPL przejęcie kontroli nad PL Modlin oraz kształtowanie polityki rozwoju (w tym handlowej oraz rozbudowy Portu) - podkreślił.

Zaznaczył, że PPL nie mogły się zgodzić na finansowanie lotniska bez decydującego głosu co do modelu i kierunku jego rozwoju, by nie utrwalać "istniejącej do dziś sytuacji, w której finansowanie lotniska Modlin trafia do kieszeni posiadającego w PL Modlin monopol przewoźnika".

Ostatnio firma Arup, na zlecenie PPL, przeprowadziła analizę, na podstawie której zarekomendowała, by to port w Radomiu, a nie Modlinie był lotniskiem komplementarnym dla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Po rozbudowie, właśnie do Radomia miałyby zostać przeniesione z Warszawy ruch czarterowy i niskokosztowy.

Zarząd województwa mazowieckiego w reakcji na rekomendację zapowiedział, że nie pozwoli, by lotnisko w Modlinie "zostało zaorane". Przedstawiciele Modlina, porównując ten port z Radomiem, wskazywali m.in. na to, że znajduje się on 40 km od Warszawy, gdy Radom ok. 100 km.

W zeszłym tygodniu Szpikowski powiedział, że choć decyzja o wyborze Radomia, jako portu komplementarnego dla Lotniska Chopina, "zapadła i tej decyzji, jako PPL nie będziemy zmieniać", to jednak nie oznacza ona, że "będziemy zamykać Modlin, albo, że będziemy dążyć do przeniesienia jakiegoś ruchu z Modlina do Radomia. Wręcz przeciwnie".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes PPL wie jak wyjść z impasu w sprawie lotniska Modlin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!