PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prognozy przewozów stali

Autor: Włodzimierz Włoch
01-10-2012 00:00

Eksperci Polskiej Unii Dystrybutorów Stali podkreślają, że stal to cały czas surowiec niezbędny do realizacji wielu projektów infrastrukturalnych. Chociażby z tego powodu polscy dystrybutorzy i przewoźnicy nie powinni na razie obawiać się kryzysu w tej branży.

Według prognoz World Steel Association zużycie wyrobów stalowych w UE wyniesie w 2012 r. ok. 159 mln ton. Ciągle jednak daleko do rekordowego poziomu, jaki osiągnięto w 2007 r. - 184 mln ton. - Tak naprawdę ostatnim dobrym rokiem na rynku stali w Polsce był 2008 - przypomina Piotr Pławski, szef zespołu ds. oceny ryzyka w branży stalowej Euler Hermes. - Firmy pokazywały wtedy ładny obrót oraz zyskowność. Natomiast końcówka roku była już nieco słabsza, a ostatni kwartał mocno pogorszył wyniki zarówno producentów, jak i hurtowników. 2009 r. to był dołek w Polsce, ale w 2010 r. rozpoczęła się odbudowa rynku.
Nastąpił wzrost cen, a więc i rentowności firm na rynku stalowym. Powoli to postępuje - dodaje Pławski.

Ekspert Euler Hermes zaznacza, że rynek stali jest bardzo wrażliwy na cenę. Nierzadko zdarzało się, że w sierpniu kupowało się stal za np. 100 zł, a we wrześniu była ona warta 50 zł. Wtedy zaczynało się liczenie strat. - Kiedy dotarł do nas kryzys i drastycznie spadło zainteresowanie wyrobami stalowymi, to spadła też cena. Jak ktoś był zatowarowany po wysokiej cenie, to generował straty. Trzeba było przeszacować zapasy i w 2009 r. firmy kończyły na minusie - wyjaśnia. - Potem firmy nabrały doświadczenia, bo de facto był to pierwszy taki kryzys w Polsce, który mocno nas dotknął.

W 2010 r. firmy zatowarowywały się już w taki sposób, by nie narażać się na spadek cen - opisuje sytuację Pławski.

Hutnictwo klientem kolei, kolej klientem branży stalowej

Jednym z istotnych odbiorców wyrobów stalowych jest kolej. Tadeusz Syryjczyk, minister transportu i gospodarki morskiej w rządzie Jerzego Buzka, przypomina, że nie tak dawano szacowano, że wymiana torów w ramach zaległości naprawczych to 11800 km, czyli niemal 24 tys. km szyn. - W tym celu dla nadrobienia opóźnień oraz prowadzenia rutynowej wymiany powinno to być około 3 tys. km szyn (to jest ponad 180 tys. ton), nie licząc rozjazdów i stali potrzebnej na remonty i modernizację obiektów mostowych - mówi. - Przy rocznej produkcji wyrobów walcowanych na gorąco około 6 mln ton, to jest ok. 3% produkcji - dodaje, zaznaczając, że w rzeczywistości wymiany są na ogół mniejsze i dopiero większa skala modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych może nas zbliżyć do tego odsetka lub pozwoli go przekroczyć. - Oczywiście wyroby te są także przedmiotem importu i eksportu, a przemysł wagonowy ma też swój udział w rynku stali - podkreśla Syryjczyk.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 907 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

589 915 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.