XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Prywatne koleje rosną w siłę

Prywatne koleje rosną w siłę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Cargo radzi sobie coraz gorzej na otwartym od roku rynku przewozów towarowych. Firmy prywatne mają już ok. 20 proc. wartego 6 mld zł "tortu". Tymczasem zbliża się liberalizacja przewozów pasażerskich.

Od 1 stycznia 2007 r. przewozami towarów koleją mogą zajmować się firmy zagraniczne - przypomina "Rynek Kolejowy". Problemy z uzyskiwaniem licencji od Urzędu Transportu Kolejowego powodują jednak, że zwykle wybierają one inwestowanie kapitału w spółki polskie.

Największym graczem z większościowym udziałem kapitału zagranicznego jest CTL Logistics. Od listopada 2007 roku 75 proc. udziałów w CTL ma brytyjski fundusz private equity Bridgepoint. CTL posiada ok. 5,5 proc. rynku przewozów towarów, jeśli weźmiemy pod uwagę masę transportu.

Według danych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w III kw. 2007 r. kolejowi przewoźnicy towarowi przewieźli o prawie 6 proc. mniej niż w tym samym okresie 2006 r.

Spadek wynika głównie z postawy lidera rynku, PKP Cargo, który, według miesięcznika "Rynek Kolejowy", w III kw. 2007 r. przewiózł ok. 37 mln ton. Czyli 7,5 proc. mniej niż w tym samym okresie 2006 r. Państwowy przewoźnik traci rynek, jeśli weźmie się pod uwagę także odległości: tutaj spadek jest rzędu 5,5 proc. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że prezes zarządu PKP Cargo, Władysław Szczepkowski, został odwołany.

Tymczasem prywatna konkurencja PKP Cargo rośnie w siłę. Według tych samych danych spółka Lotos Kolej powiększyła swój udział w masie przewozów o 80 proc., PKN Orlen o 45,5 proc. Najgroźniejszy rywal PKP Cargo, CTL Tail, przetransportował o 7,8 proc. więcej.

Jak ocenia sytuację przewoźnik państwowy? - My nie oddajemy rynku, tylko dzielimy się nim. Poza tym jesteśmy ustawowo zobowiązani do obsługiwania tzw. przewozów drobnicowych, które nie są opłacalne dla prywatnego biznesu - mówi rzecznik PKP Cargo Ryszard Wnukowski. Nadmienia, że sytuacja wyglądałaby lepiej, gdyby kopalnie - głównie klient PKP Cargo - zwiększały wydobycie węgla, ale w 2007 r. działo się odwrotnie.

Inwestorzy zagraniczni już zainteresowali się przewozami osób. Od 9 grudnia linię Chojnice - Bydgoszcz obsługuje konsorcjum polsko-brytyjskie PCC Rail i Arrivy. Działalność zaczęło od opóźnień przyjazdów, gdyż m.in. psuł się tabor dzierżawiony od samorządu. - Ich 30 nowych szynobusów wciąż czeka na licencję od UTK - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Od 1 stycznia 2010 r. nastąpi otwarcie rynku polskiego dla międzynarodowych przewozów pasażerskich dzięki tzw. trzeciemu pakietowi kolejowemu. - Przewozy pasażerskie przynoszą mniejsze zarobki niż przewozy towarowe. Nie powinno być desantu na polski rynek - przewiduje Furgalski.

To nie oznacza, że nie pojawi się jednak żadna konkurencja dla PKP Intercity. Eksperci uważają, że na pewno zyski może przynieść przewożenie pasażerów na trasie Berlin - Poznań - Warszawa. Tego wyzwania mogłyby się podjąć koleje niemieckie, a dokładniej koncern Deutsche Bahn. Łakomym kąskiem może być także połączenie pomiędzy Gdańskiem, Warszawą i Krakowem, przedłużone ewentualnie do Wiednia.

W rywalizacji ważna będzie jakość usług i ceny biletów. - Na pewno nie szybkość podróżowania, bo przecież tory dla wszystkich są takie same, czyli złe - zwraca uwagę Furgalski.

Co na to PKP Intercity? W 2007 r. wydało 208 mln zł m.in. na modernizację 238 wagonów i zwiększenie ilości połączeń z 244 do 266. Plany na 2008 rok to inwestycje na poziomie 500 mln zł, m.in. w 30 nowoczesnych wagonów i 10 lokomotyw, których nie trzeba zmieniać przy przejeździe przez granicę państwa, a także 20 pełnych składów.

- Rozwijamy się z myślą o liberalizacji i konkurencji m.in. z transportem lotniczym - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik PKP Intercity. - Na otwarcie rynku będziemy przygotowani, a konkurencji się nie boimy - mówi Chibowska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatne koleje rosną w siłę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!