Przebudowa autostrady A18 pochłonie ok. 1,1 mld zł

Przebudowa autostrady A18 pochłonie ok. 1,1 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 1,1 mld zł to szacowany koszt przebudowy południowej jezdni A18 między Olszyną (Lubuskie) i Golnicami (Dolny Śląsk) i dostosowanie tej trasy do parametrów autostrady.

  • W sierpniu przebudowę tego odcinka A18 zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
  • Budowa ma ruszyć w 2019 roku i będzie finansowana ze środków krajowych.
  • W piątek przedstawiciele zielonogórskiego Oddziału GDDKiA przedstawili stan przygotowania do realizacji inwestycji i jej planowany harmonogram.
  • O współpracy rządu z sektorem budowlanym będą rozmawiać inwestorzy i ich partnerzy w trakcie Dnia Wykonawcy w ramach Nowy Przemysł Expo (26-28 września 2018 r.). Poznaj agendę

- Dokumentacja z tym związana jest gotowa od kilku lat i częściowo wymaga aktualizacji - w zakresie wymogów związanych z ochroną środowiska. Analiza ta już została zlecona i ma zakończyć się pod koniec tego roku - powiedziała Jakubowska.

Budowa nowej trasy o długości 70 kilometrów zostanie podzielona na pięć odcinków. Ogłoszenie pierwszych przetargów jest planowane na ten rok. Koniec inwestycji zaś na lata 2021-2023.
Inwestycja obejmie nie tylko budowę nowej jezdni o szer. 11 m, ale także niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury. Powstaną m.in. miejsca obsługi podróżnych, przejścia dla zwierząt, zmodernizowane zostaną węzły z drogami lokalnymi i wybudowane drogi dojazdowe, powstanie obwód utrzymania autostrady.

Droga A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna-Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość ok. 78 km.

Dzisiejsza droga krajowa nr 18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa nr 12.

Na początku lat 90-tych XX wieku na odcinku od węzła "Olszyna" do węzła "Królów" na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano przedmiotowy odcinek i dobudowano drugą jezdnię na odc. "Królów" - "Golnice" o nawierzchni betonowej.

Południowa jezdnia z płyt betonowych od wielu lat jest w złym stanie technicznym. Na całym odcinku poniemieckiej jezdni występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Przebudowa autostrady A18 pochłonie ok. 1,1 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!