Przed polskimi kolejami kluczowa decyzja. Rosjanie i Austriacy liczą, że nas ograją

Przed polskimi kolejami kluczowa decyzja. Rosjanie i Austriacy liczą, że nas ograją
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka PKP LHS poszukuje wykonawców analiz, jakie są uwarunkowania i perspektywy ewentualnej elektryfikacji i przedłużenia na zachód linii szerokotorowej poza obecną stację końcową w Sławkowie, do Gliwic lub nawet Kędzierzyna-Koźla. Jeżeli wnioski będą pozytywne, istotnie może wzrosnąć ruch tranzytowy pociągów do i z Polski, w tym na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jest także szansa na kolejny hub przeładunkowy na Śląsku.

  • Analiza celowości przedłużenia linii szerokotorowej do Gliwic lub Kędzierzyna-Koźla oraz przyszłego nowego przejścia kolejowego w Orchówku k. Włodawy ma uwzględniać nowe potoki ładunków, które mogłaby pozyskać PKP LHS, a także spodziewane przychody i zyski spółki.
  • Obecnie LHS ma potencjalne możliwości rozszerzenia usług. Wiąże się to z rozwojem alternatywnych odcinków na Nowym Jedwabnym Szlaku z Dalekiego Wschodu do Europy.  
  • Od końca ubiegłej dekady co pewien czas pojawiają się informacje, że alternatywny projekt przedłużenia linii szerokotorowej z Koszyc na Słowacji przez Bratysławę do Wiednia planuje kilka kolei, w tym rosyjskie i austriackie. Plany te są nadal aktualne.


Zarząd spółki LHS ogłosił już przetarg, a obecnie prowadzi postępowanie w sprawie wyboru wykonawców analiz.

– Jest pewne, że musimy inwestować w rozwój, bo kolej zyskuje coraz większe znaczenie w transporcie towarów pomiędzy Azją a Europą – powiedział WNP.PL Zbigniew Tracichleb, prezes PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. - Dopiero szczegółowa analiza da nam jednak odpowiedź na pytanie, czy celowe i opłacalne będą inwestycje w przedłużenie i elektryfikację szerokiego toru.

Co trzeba ocenić

Według założeń, w analizie dotyczącej elektryfikacji firma doradcza ma uwzględnić konieczność docelowego wyboru systemu trakcji, wysoki stopień zużycia obecnie używanych lokomotyw spalinowych, a także rekomendowany system zasilania.

W przypadku rekomendacji elektryfikacji linii szerokotorowej, analiza ma odpowiedzieć na pytanie, czy wykorzystać stosowany w Polsce system zasilania oparty na prądzie stałym o napięciu 3 kV, czy też system zasilania oparty na prądzie zmiennym o napięciu 25 kV. Ten drugi jest stosowany w ukraińskiej sieci kolejowej, z którą PKP LHS ma bezpośrednie połączenie.

Analiza celowości przedłużenia linii szerokotorowej do Gliwic lub Kędzierzyna-Koźla oraz przyszłego nowego przejścia kolejowego w Orchówku k. Włodawy ma uwzględniać nowe potoki ładunków, które mogłaby pozyskać PKP LHS, a także spodziewane przychody i zyski spółki.

Wykonawca ma również oszacować i przeanalizować opłacalność alternatywnego projektu inwestycyjnego, zakładającego zwiększenie przepustowości infrastruktury przeładunkowej i linii normalnotorowej na odcinku ze Sławkowa do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla.

Znaczenie linii

Oddana do użytku w listopadzie 1979 r. linia szerokotorowa (1520 mm) miała podwójne znaczenie.

Była istotną arterią kolejową z Polski na Ukrainę (wówczas w obrębie ZSRR), której brakowało do przewozu towarów. Miała zarazem obsługiwać import rudy żelaza z zagłębia Krzywy Róg do wybudowanej nieco wcześniej Huty Katowice oraz eksport polskiej siarki. Szeroki tor sprawia, że pociągi z krajów b. ZSRR mogą wjeżdżać do Polski bez konieczności zmiany wózków, czyli – skracając czas jazdy i obniżając koszty.

Po przemianach polityczno-ekonomicznych w Polsce w 1989 r. i rozpadzie ZSRR, linia przeżywała kryzys i była relatywnie słabo wykorzystywana. W 2001 r. została przekazana pod zarząd spółki PKP LHS, który potrafił ją ożywić biznesowo.

Obecnie LHS ma może nie tyle niewykorzystany potencjał, co potencjalne możliwości rozszerzenia usług. Wiąże się to z rozwojem alternatywnych odcinków na Nowym Jedwabnym Szlaku z Dalekiego Wschodu do Europy.  Np. w czerwcu PKP LHS wspólnie z austriacką  firmą Far East Land Bridge (FELB) wysłała pociąg ze Sławkowa do Urumczi w zachodnich Chinach.

Pierwszy transport z Polski do Chin trasą transkaspijską

Testowane są także inne linie. W maju PKP LHS wystała kontener pociągiem ze Sławkowa do Astary w Iranie, trasą „Południe – Zachód” oraz odprawiła go z powrotem. W marcu przedstawiciele grup kolejowych z sześciu krajów (Azerbejdżanu, Gruzji, Iranu, Polski i Ukrainy) podpisali porozumienie w sprawie współtwórcy przy zbudowaniu nowego korytarza transportowego południe-zachód.

Jak więc widać, walka idzie też o sprawy strategiczne.

Potencjalna konkurencja

Od końca ubiegłej dekady co pewien czas pojawiają się informacje, że alternatywny projekt przedłużenia linii szerokotorowej z Koszyc na Słowacji przez Bratysławę do Wiednia planują koleje: austriackie, rosyjskie, słowackie i ukraińskie. Zainteresowanie wykazywały ponadto koleje czeskie.

Krok w kierunku przedłużenia szerokiego toru do Wiednia

Już w 2008 roku powołano spółkę joint venture Breitspur Planungsgesellschaft, która miała m.in. przygotować nad studium wykonalności inwestycji.

Jej realizację wstrzymał przede wszystkim konflikt rosyjsko-ukraiński. Ale projekt nie został zarzucony.  

Studium wykonalności zostało zakończone w 2017 r. A pod koniec lutego w Wiedniu przedstawiciele Kolei Rosyjskich (RŻD) i Kolei Austriackich (ÖBB) zatwierdzili aneks do umowy o współpracy z 2011 r., w którym potwierdzono plany budowy linii szerokotorowej.

Według ustaleń, budowa linii miałaby się rozpocząć w połowie przyszłej dekady. Oszacowano już wstępnie jej koszt – ma wynieść ok. 6,5 mld euro.

Gdyby ta linia powstała, przesunęłaby dużą część tranzytu towarów z Dalekiego Wschodu kierowanego do Europy Zachodniej, jaki obecnie wiedzie przez Polskę. Wiedeń zyskałby jako centralny hub przeładunkowy w Europie Środkowej. Z tego udogodnienia  prawdopodobnie skorzystaliby też Czesi.

Jest to walka konkurencyjna o pozycję na europejskim rynku logistycznym. PKP LHS musi bronić swojego miejsca, bo ma szansę być w czołówce.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!