W końcu roku rozpocznie się budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną, a na koniec maja uruchomiony zostanie stopień wodny w Malczycach - oznajmił 9 maja w TVP Info minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
- Kanał przez Mierzeję Wiślaną ma pobudzić gospodarczo tereny wokół Zalewu Wiślanego.
- Obecnie jest przygotowywana dokumentacja inwestycji.
- Równolegle trwają prace nad poprawieniem żeglowności Odry.
Marek Gróbarczyk jako gość programu "O co chodzi" w TVP Info był m.in. pytany o to, czy na pewno powstanie przekop przez Mierzeję Wiślaną i czy nie obawia się tej inwestycji. Zapewniał, że przekop na pewno postanie.
"W połowie tego miesiąca będziemy już gotowi z pełną dokumentacją" - powiedział. "Przygotowujemy na tyle mądrze i dobrze ten projekt, że wszelkie argumenty, które mówią, że to jest nieekologiczne i niezgodne z prawem unijnym, są po prostu niezasadne" - dodał.
Jak zaznaczył, jest już niemal gotowy raport oddziaływania na środowisko. "Na koniec tego roku, tak jak zapowiadaliśmy, rozpocznie się budowa" - zapowiedział.
W maju 2016 specjalną uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie.
Szef resortu gospodarki morskiej mówił też o programie regulacji Odry. "Cały czas pracujemy nad tym, żeby udrożnić Odrę i już mogę pochwalić się kolejnym krokiem - (na) koniec maja uruchomimy stopień wodny w Malczycach, trzydzieści lat budowany, a w tym roku zostanie definitywnie zakończony, a więc uruchomiony" - powiedział.
Dodał, że na całej Odrze takich stopni potrzebnych jest jeszcze 29. "To jest rozłożone na lata" - zaznaczył.
Budowę stopnia wodnego Malczyce rozpoczęto w 1997 r., zaraz po "powodzi tysiąclecia", ale przez lata nie było wystarczającego finansowania, by projekt dokończyć. Decyzję o szybkim dokończeniu i pełnym sfinansowaniu projektu podjęto w związku z ratyfikowaniem przez Polskę w 2017 roku europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Zobowiązuje ono Polskę do doprowadzenia m.in. Odry do IV klasy żeglowności.
Minister poinformował także, że przedsiębiorstwo Polska Żegluga Morska wypracowało "pierwszy od pięciu lat zysk".
Czytaj także: Polska Żegluga Morska przełamała passę złych wyników
"To jest ostatnie przedsiębiorstwo państwowe w ramach spółek żeglugowych, które, jeśli się dobrze zarządza, to ma zysk, ma ponad 100 mln zysku, które osiągnęło w tym roku, a przypomnę, pięć ostatnich lat było cały czas pod kreska, cały czas się zadłużając" - mówił. "Pokazuje to jeszcze raz, że to wszystko zależy od ludzi, od nikogo innego" - dodał szef MGMiŻŚ.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przekop Mierzei Wiślanej ma ruszyć jeszcze w 2018 roku