Przemysł lotniczy: innowacyjność to my!

Przemysł lotniczy: innowacyjność to my!
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nasza administracja musi spojrzeć na przemysł lotniczy inaczej. Szczególnie w przypadku przyznawania grantów za innowacyjność - zgodnie stwierdzili uczestnicy debaty o przemyśle lotniczym, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Wiele sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego prowadzone były pod hasłem "innowacyjność". Jeżeli już o tym debatujemy, to trzeba przypomnieć, że branża lotnicza jest jedną z tych, które tę innowacyjność tworzą - mówił prowadzący dyskusję Krzysztof Krystowski, prezes zarządu Avio Polska Sp. z o.o.

Według Roberta Haligowskiego, dyrektora WSK "PZL-Rzeszów" SA, w Polsce przed branżą lotniczą rozpościerają się dobre perspektywy. Sektor ma długie tradycje, a pierwsze efekty daje już proces restrukturyzacji i prywatyzacji. - Oczywiście, że produkcja 30 procent silnika i bycie poddostawcą nie jest wielkim wyzwaniem. Ale stopniowo można dojść do rozpoznawalności marki. Nikt nam nie pozwoli skonstruować silnika od pierwszej kreski, dopóki nie przekona się, że damy sobie radę z jego poszczególnymi elementami - powiedział Robert Haligowski.

Przedsiębiorcy z branży lotniczej chcieliby większej współpracy z polską nauką. - Polski przemysł posiada duże zaplecze naukowo-badawcze. Szczególnie w przemyśle lotniczym rola uczelni jest ogromna. Niestety niewiele instytucji naukowych dorosło do współpracy z biznesem - powiedział Eugeniusz Wycisło, prezes zarządu Górnośląskiej Agencji Przekształceń Przedsiębiorstw.

Dla Józefa Brzęczka, prezesa zarządu Zakładów Lotniczych Margański & Mysłowski Sp. z o.o. największym problemem - szczególnie małych firm - jest brak wykwalifikowanej kadry. - Dużym firmom łatwiej przyciągnąć odpowiednich ludzi. - powiedział Józef Brzęczek. - Jakość kształcenia zawodowego zmieniła się w przeciągu dekady na gorsze. Przygotowanie zawodowe zostało przerzucone na barki pracodawców.

Brzęczek również podkreślił słabą aktywność instytucji naukowych we współpracy z biznesem. - Uczelnie nie prowadzą w tej chwili np. badań stosowanych - wykonywanych pod konkretne zlecenia. Kiedyś było to lepiej zorganizowane. Na przykład niewielkie problemy techniczne rozwiązywano za pomocą zlecanych prac dyplomowych, magisterskich.

Lekarstwem na kryzys na linii biznes-nauka mogą być, zdaniem uczestników debaty, klastry i platformy przemysłowe. - Nie musimy sobie wyobrażać współpracy firm z branży lotniczej z Platformą Technologiczną Lotnictwa. To my musimy stać się tą platformą - powiedział Krzysztof Krystowski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przemysł lotniczy: innowacyjność to my!

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!