Olsztyńska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w piątek przetarg na projekt i budowę drogi S16 od Borek Wielkich do Mrągowa, wraz z obwodnicą Mrągowa w stronę Mikołajek.
- Na oferty firm, które będą chciały projektować i budować "szesnastkę" olsztyńska GDDKiA będzie czekała 60 dni.
- Podpisanie umowy z wykonawcą projektu i budowy planowane jest na lato przyszłego roku. Sama realizacja inwestycji potrwać ma 39 miesięcy.
- Nowa droga będzie miała 17,1 km długości, przy czym 13,1 km będzie w ciągu drogi krajowej nr 16, zaś 4 km będzie miał nowy odcinek obwodnicy Mrągowa - od istniejącego węzła w stronę Mikołajek.
GDDKiA podała, że "droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mragowa (...) będzie to droga o przekroju w większości jednojezdniowym". Dodano, że dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy tylko przez węzły: Sorkwity, Bagnienice i Mrągowo.
GDDKiA ma na to zadanie zarezerwowaną kwotę 687,3 mln zł - w ostatnim czasie Ministerstwo Infrastruktury zwiększyło jej finansowanie o 120 mln zł. Powodem tej decyzji był m.in. fakt, że podniesiono standard drogi do ekspresowej i trudnych warunków gruntowo-wodnych.
- To jest dzień historyczny dla naszego województwa, to coś, o co zabiegaliśmy od wielu, wielu lat - powiedział wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki i przypomniał, że upominając się o budowę tej drogi organizowano m.in. akcje jej blokowania poprzez ciągłe chodzenie po pasach.
Jedną z osób, która organizowała tego typu protest w miejscowości Sorkwity w 2015 roku był szef warmińsko-mazurskiego PiS Jerzy Szmit.
- Lata naszych starań mają szczęśliwy koniec - powiedział w piątek Szmit i dodał, że o ile budowę "szesnastki" obiecywał rząd PO-PSL, to nie zapewnił on finansowania tej inwestycji.
- Dopiero rząd PiS wykazał się odpowiednią determinacją i wolą realizacji tej inwestycji - podkreślał Szmit. Dodał, że dogodny dojazd do Mrągowa to także możliwość łatwiejszego dotarcia do Giżycka, Kętrzyna, czy Szczytna.
Trasa krajowa nr 16 jest głównym szlakiem komunikacyjnym Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Trasa ta (80 km) nie jest jeszcze w ogóle remontowana na odcinku od Mrągowa przez Mikołajki i Orzysz do Ełku. Droga ta jest teraz kręta, wąska, jest na niej wiele kolein.
Dyrektor olsztyńskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Nicewicz poinformował w piątek, że obecnie trwają prace potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowych oraz przygotowywana jest dokumentacja techniczna do zlecenia budowy w systemie projektuj i buduj. W ocenie szefa GDDKiA dokumentacja ta będzie gotowa do realizacji w 2021 roku, a planowane lata realizacji to 2022-25.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przetarg na budowę S16 od Borek do Mrągowa ogłoszony