Raciborski producent maszyn i urządzeń do szeroko rozumianej regeneracji taboru kolejowego będzie mógł poszerzyć swoje portfolio. Firma dostała 8 mln zł unijnej dotacji na projekt udoskonalenia technologii regeneracji zestawów kołowych pojazdów szynowych.
- Działający od ponad 25 lat Koltach zajmuje się produkcją maszyn i urządzeń do szeroko rozumianej regeneracji taboru kolejowego.
- Spółka rozwija swoje produkty w oparciu m.in. o technologie laserowe.
- Opracowane i produkowane przez firmę obrabiarki pracują praktycznie na całym świecie - od Ameryki Południowej, głównie Brazylii, przez Europę, Południową Afrykę po Daleki Wschód, m.in. Indie, Chiny i Tajlandię.
- Mamy przydzielony potężny grant badawczo-rozwojowy na nową, inteligentną obrabiarkę zestawów kołowych; będziemy go prowadzić m.in. z Politechniką Wrocławską (…) przez trzy lata - powiedział w prezes Koltechu Albert Robert Nowak.
Przy koszcie szacowanym na ok. 10 mln zł, projekt otrzymał grant w wysokości ponad 7,9 mln zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Oprócz Politechniki Wrocławskiej współautorem projektu jest również Przedsiębiorstwo Wdrażania Postępu Naukowo-Technicznego Lasertex.
Działający od ponad 25 lat Koltech zajmuje się produkcją maszyn i urządzeń do szeroko rozumianej regeneracji taboru kolejowego. Spółka rozwija swoje produkty w oparciu m.in. o technologie laserowe. Jedno ze swoich urządzeń opartych na laserowej technologii (PZK2 do pomiaru parametrów profilu koła i średnicy w poruszającym się pojeździe), Koltach wprowadził na rynek już w 2014 r.
Opracowane i produkowane przez firmę obrabiarki pracują praktycznie na całym świecie - od Ameryki Południowej, głównie Brazylii, przez Europę, Południową Afrykę po Daleki Wschód, m.in. Indie, Chiny i Tajlandię. Koltach jest też obecnie jedynym na świecie producentem tzw. zawalcarek. To urządzenia służące zawalcowywaniu pierścieni zabezpieczających obręcze kół - w zestawach, w których regeneracja, w przeciwieństwie do tzw. kół monoblokowych, następuje poprzez wymianę obręczy.
Ostatnie takie urządzenia odbierały w ostatnim tygodniu Deutsche Bahn. W środę, w hali nowej siedziby firmy, na raciborskich gruntach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dobiegał końca proces produkcji specjalistycznych obrabiarek podtorowych do obróbki zestawów kołowych dla chińskiego partnera Koltechu.
Jak powiedział w środę prezes Nowak, blisko dekadę temu Koltech bronił się przed wykupieniem przez chińskiego potentata Qinghai Huading Industries. Ostatecznie udało się doprowadzić do utworzenia w 2010 r. spółki joint-venture Qinghai Huading Koltech Machine Tools spółka sprzedaje rocznie do Chin po kilka tokarek do obróbki zestawów szynowych. Sprzedała też na tamtym rynku 22 specjalistyczne maszyny do obróbki łopat elektrowni wiatrowych.
Raciborski Koltech ma roczną sprzedaż na poziomie ok. 30 mln zł, z czego ok. 70 proc. pochodzi z eksportu. Spółka zatrudnia blisko 60 osób.
Spotkanie w firmie Koltech były elementami III Forum Gospodarczego w Raciborzu. Miasto m.in. zachęca inwestorów do nabywania gruntów na terenie tamtejszej strefy.
Teren KSSE w dzielnicy Ostróg, w rejonie ul. Cecylii i Komunalnej, obejmuje obecnie 14 ha. W części jest już zagospodarowany. W przyszłości będzie przylegał do północnej obwodnicy miasta. Lokalny i wojewódzki samorząd przygotowują realizację tej inwestycji, która docelowo będzie częścią istniejącej już między Żorami i Pszczyną Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Raciborski Koltech rozwija technologię regeneracji kół pojazdów szynowych