Raport DHV o obwodnicy Augustowa wymaga uzupełnienia

Raport DHV o obwodnicy Augustowa wymaga uzupełnienia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Raport oddziaływania na środowisko obwodnicy Augustowa, przygotowany przez firmę DHV wymaga uzupełnienia. Nie ma w nim m.in. informacji o tzw. kosztach społecznych tego przedsięwzięcia - uznała we wtorek w Białymstoku Regionalna Komisja ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko, która oceniała raport.

Jak poinformował PAP dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku dr Lech Magrel, RDOŚ wystąpi w związku z tym do inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku o uzupełnienie tego raportu.

DHV przygotowywała raport na zlecenie GDDKiA. Wskazuje on jako najlepszy dla środowiska wariant obwodnicy przez Raczki.

RDOŚ na podstawie raportu DHV ma wydać decyzję środowiskową z ustaleniem lokalizacji obwodnicy. Dokument jest potrzebny do uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę.

Magrel zaznaczył, że konieczność uzupełnienia dokumentu nie powinna wpłynąć na opóźnienie wydania decyzji środowiskowej, gdyż zakładany na początku termin jej wydania uwzględniał ewentualność uzupełnień. Decyzja ma być wydana w lipcu.

Regionalna Komisja ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko wskazała w swoim stanowisku kilkanaście różnych uwag do raportu DHV Polska sp. z o.o. Uznała, że brakuje między innymi "dogłębnej analizy aspektów społecznych, tj. oddziaływania na zdrowie i życie ludzi" oraz opisanych kwestii koniecznych wysiedleń czy podziału działek rolnych. Komisja oceniła też, że brakuje analizy przyszłych potencjalnych konfliktów społecznych, które są istotne ze względu na ewentualne protesty mieszkańców.

Komisja zwróciła też m.in. uwagę, że w raporcie brakuje "jednoznacznego" uzasadnienia wybranego wariantu przebiegu obwodnicy podanego w sposób - jak to określono - "jasny i klarowny". Według komisji, nie można też jednoznacznie ocenić, czy forma raportu spełnia wymogi ustawy o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie. Oceniono też m.in., że nie ma podanych w raporcie wystarczających argumentów na to, że inwestycja nie będzie miała oddziaływania transgranicznego, choć jednocześnie wskazano, że Puszcza Augustowska jest ważnym korytarzem ekologicznym dla migracji zwierząt w skali Europy środkowej.

Komisja miała też zarzuty co do metod rozwiązywania kwestii dotyczących gospodarki wodno-ściekowej. W jej ocenie niewystarczające są także kwestie oddziaływania inwestycji w razie wystąpienia poważnych zdarzeń na drodze.

Na początku maja pozytywnie o raporcie DHV wypowiedziała się Regionalna Rada Ochrony Przyrody. Rada, którą o opinię poprosił dyrektor RDOŚ uznała, że omawiany w raporcie zakres oddziaływania inwestycji na środowisko "jest dobrze opracowany i jest solidną podstawą do wydania decyzji środowiskowej". Rada nie odnosiła się do wariantów przebiegu.

21 maja w Augustowie rozpoczną się konsultacje społeczne na temat budowy obwodnicy. Będą przeprowadzone w mieście i gminie Augustów, 22 maja w gminach Suwałki i Raczki. Wyniki tych konsultacji będą również wzięte pod uwagę przez RDOŚ przy wydawaniu decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa. Podczas tych konsultacji będzie m.in. prezentowany raport DHV.

Raport DHV jako najlepszy dla środowiska wskazuje wariant obwodnicy przez Raczki - tzw. III A, który uwzględnia, że Via Baltica - pierwszy paneuropejski korytarz transportowy, który ma się łączyć z obwodnicą - będzie biegł przez Łomżę (tak jak postulują to od kilku lat ekolodzy). Taki przebieg Via Baltiki rekomenduje strategiczna ocena oddziaływania na środowisko, którą dla Via Baltica sporządziła w ubiegłym roku firma Scott Wilson na zlecenie GDDKiA.

Jednak ponieważ według wszystkich obowiązujących dokumentów rządowych Via Baltica ma przebiegać przez Białystok, GDDKiA złożyła do RDOŚ wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu III przez Raczki, nieuwzględniającego Via Baltica przez Łomżę. Warianty III i III A różnią się pod względem technicznym. Inna jest m.in. lokalizacja jednego z węzłów drogowych. Oba warianty są w raporcie DHV wskazane jako bardzo podobne pod względem najmniej niekorzystnego oddziaływania na środowisko.

Z planów GDDKiA wynika, że obwodnica Augustowa w wariancie przez Raczki ma mieć 34,5 km i biec równolegle do obecnej drogi wojewódzkiej 664, po jej zachodniej stronie. Obwodnica ma ominąć miejscowości: Mazurki, Janówka, Jabłońskie, Jaśki i Sucha Wieś. Na trasie planowanej obwodnicy ma być wyburzonych sześć budynków mieszkalnych. W nowym wariancie obwodnica ma również przeciąć rzekę Rospudę - pomiędzy Raczkami a Dowspudą, w części Doliny Rospudy mniej cennej przyrodniczo. W pasie oddziaływania przyszłej inwestycji jest 1350 działek. Obwodnica ma zająć powierzchnię 450
hektarów.

Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment miał przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy w 2007 roku zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym.

Sądy zakwestionowały opinie środowiskowe na budowę trasy i samo pozwolenie na budowę obwodnicy. Inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zerwała umowę z firmą Budimex-Dromex, która zaczęła ją budować. Dla rozwiązania sporu wokół przebiegu trasy przed rokiem powołano okrągły stół, w skład którego weszli przedstawiciele rządu, samorządu, drogowcy, naukowcy, ekolodzy i przedstawiciele mieszkańców Augustowa.
Przeprowadzenie oceny alternatywnych wariantów przebiegu trasy - omijających Dolinę Rospudy - było podstawowym ustaleniem okrągłego stołu. DHV oceniała trzy warianty przebiegu obwodnicy Augustowa pod kątem negatywnego oddziaływania na środowisko: przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada), przez Raczki (także III A) i przez Chodorki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!