XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rekompensaty za spóźnienia pociągów

Rekompensaty za spóźnienia pociągów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Już jesienią 2009 r. każdy pasażer będzie mógł się domagać od PKP i wszystkich innych przewoźników kolejowych w Europie odszkodowania za spóźnienie pociągu. Taką możliwość wprowadza przyjęty we wtorek przez Parlament Europejski w Strasburgu tzw. III pakiet kolejowy, czyli przepisy regulujące kolejny etap liberalizacji rynku kolejowego w Unii Europejskiej.

Jeśli z winy przewoźnika spóźnienie wyniesie co najmniej godzinę, pasażerom będzie się należeć 25 proc. ceny biletu. Pieniądze będzie można otrzymać od razu w kasie biletowej. Jeśli pociąg spóźni się ponad dwie godziny, można zażądać zwrotu połowy ceny.

Krajom członkowskim pozostawiono jednak szeroko otwartą furtkę do niewywiązywania się z tego obowiązku - mogą wprowadzić nawet piętnastoletni okres przejściowy w odniesieniu do dalekobieżnych pociągów krajowych i nieograniczony żadnymi ramami okres przejściowy w odniesieniu do połączeń miejskich, podmiejskich i regionalnych - napisał "Puls Biznesu"

Aby zdyscyplinować przewoźników do zadbania o pasażera, Unia chce zwiększyć konkurencję na rynkach poszczególnych krajów. W 2010 r. ma nastąpić częściowe otwarcie granic dla przewoźników pasażerskich. Eurodeputowani zgodzili się na tzw. kabotaż - każdy unijny pociąg międzynarodowy będzie mógł swobodnie wjeżdżać do innego kraju i jadąc przez niego zabierać pasażerów z każdego miasta na trasie. Zmiany tylko pozornie są nieznaczne.

- Będą wprowadzone nowe standardy jakości usług pasażerskich. Pakiet wymusza szacunek dla pasażera - powiedział PAP eurodeputowany Bogusław Liberadzki, były minister transportu i gospodarki morskiej.

Na razie w Polsce do rozpoczęcia przewozów pasażerskich przygotowuje się tylko jedna zagraniczna firma, brytyjska Arriva, która jednak będzie operować na razie tylko na kilku regionalnych trasach w Kujawsko-Pomorskiem. Dzięki nowym przepisom konkurencja dla PKP może się szybko pojawić na trasie z Warszawy do Poznania, Wrocławia, Krakowa.

- Jeżeli PKP nie udźwigną zmian, to będą musiały upaść. Mam nadzieję, że ta świadomość skłoni do realizacji zobowiązań, które nakłada trzeci pakiet kolejowy - dodaje Bogusław Liberadzki.

Kolej będzie musiała płacić rekompensaty: 25 proc. ceny biletu za spóźnienie ponad 60 minut, 50 proc. za spóźnienie ponad 120 minut
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekompensaty za spóźnienia pociągów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!