Remontowany Tu-154M przekazany Polsce

Remontowany Tu-154M przekazany Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samolot Tu-154M, którzy przeszedł remont w zakładach lotniczych Awiakor w Samarze w Rosji, wylądował we wtorek na warszawskim lotnisku Okęcie. Zanim będzie ponownie eksploatowany, musi przejść jeszcze odpowiednie procedury w kraju, m.in. wymagane kontrole.

Remont Tupolewa trwał od stycznia do sierpnia. Następnie maszyna przeszła próby w locie i została pomalowana. Pierwotnie zapowiadano, że samolot wróci 22 lipca, ale termin był kilkakrotnie przesuwany. Tu-154M został przekazany stronie polskiej w poniedziałek.

W ramach kontraktu przeprowadzono - jak informował dyrektor zakładów Awiakor Aleksiej Gusiew - kapitalny remont kadłuba, wszystkich systemów i oprzyrządowania, silników, dokonano pełnej modernizacji i odnowiono wnętrze samolotu. Kolejny remont maszyny odbędzie się za sześć lat.

MON rozpatrywało trzy warianty zagospodarowania Tupolewa: eksploatowanie jej jako maszyny dla VIP-ów, wykorzystywanie przez wojsko do transportu oraz sprzedaż. Decyzja w tej sprawie była konsultowana z kancelariami - Sejmu, Senatu, Premiera i Prezydenta.

Wszystko wskazuje na to, że samolot wróci do wykonywania lotów w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego - odpowiadającym za przewóz najważniejszych osób w państwie.

Na początku września szef MON Bogdan Klich mówił w Kielcach, że Tu-154M będzie po remoncie nadal do dyspozycji przedstawicieli najwyższych władz. "Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby polskie VIP-y korzystały w dalszym ciągu z Tupolewa po jego modernizacji, ponieważ jest to dobry, nowoczesny samolot, po modernizacji jeden z nowocześniejszych w Europie" - powiedział wtedy Klich.

Kilka dni później prezydent Bronisław Komorowski ocenił przebywając w Rydze, że wyremontowany Tu-154M będzie wykorzystywany, "dopóki państwo polskie nie zdobędzie się na bardziej nowoczesne rozwiązania".

Także marszałek Senatu Bogdan Borusewicz zapewniał we wrześniu podczas wizyty w Nowosybirsku, że nie boi się latać dopiero co wyremontowanym rządowym Tupolewem. Ocenił, że to "bardzo dobry samolot", a sprzedanie go byłoby "wyrzuceniem w błoto" wydanych na jego remont pieniędzy.

W Polsce - od kwietnia - nie było żadnego Tupolewa, piloci nie mogli latać na tym typie samolotu, nie mieli też możliwości robienia treningów zastępczych. Polska zrezygnowała ze szkoleń na symulatorach w Rosji w 2007 roku, bo zdaniem wojskowych z Dowództwa Sił Powietrznych, nie spełniały kryteriów po tym, gdy Tu-154 z 36. SPLT zostały wyposażone w dodatkowe urządzenia.

W związku z tym zanim załogi przystąpią do wykonywania lotów Tupolewem z pasażerami muszą odnowić uprawnienia, co fachowo nazywa się wznowieniem nawyków. Oznacza to konieczność wykonania odpowiedniej liczby lotów oraz startów i lądowań.

Do wykonywania zadań na Tupolewie - jak powiedział PAP rzecznik Sił Powietrznych ppłk Robert Kupracz - przygotowanych jest dwóch pilotów dowódców załóg (w tym jeden instruktor) oraz jeden tzw. drugi pilot, a także technicy pokładowi.

Wojsko chce, by za jakiś czas na Tu-154M były wyszkolone dwie lub trzy kompletne załogi, planuje więc przygotowanie kolejnych pilotów i techników. Ich praktyczne szkolenie - jak podał ppłk Kupracz - ma się odbywać na Tupolewie w czasie, gdy nie będzie on eksploatowany przez VIP-y.

Rzecznik Sił Powietrznych na pytanie, kiedy Tu-154M będzie mógł wrócić do wykonywania zadań, powiedział, że trudno to precyzyjnie określić, gdyż jest to związane m.in. z procedurami kontrolnymi realizowanymi przez instytucje odpowiadające za bezpieczeństwo. "Ich praca potrwa minimum kilka, kilkanaście dni" - ocenił.

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, zapewniający transport lotniczy osobom pełniącym najwyższe funkcje w państwie, dysponuje jednym Tu-154, czterema Jak-40, trzema samolotami M-28 Bryza oraz kilkunastoma śmigłowcami - Mi-8, Sokołami i Bellem-412. Nie wszystkie maszyny nadają się jednak do transportu osób piastujących najważniejsze funkcje w państwie; nie wszystkie także są stale dostępne z powodu okresowych przeglądów i napraw.

Do dyspozycji VIP-ów są obecnie dwa wyczarterowane od LOT-u samoloty Embraer 175. Koszt ich eksploatacji to 25 mln zł rocznie. Według umowy ważne osoby w państwie mają zagwarantowany dostęp do nich przez całą dobę, a wylot jest możliwy w ciągu dwóch godzin od zgłoszenia zapotrzebowania.

Szef MON Bogdan Klich pytany kilka dni temu o zaawansowanie procesu pozyskania nowych maszyn dla najważniejszych osób powiedział dziennikarzom, że trwają uzgodnienia dotyczące wymagań zgłaszanych przez Kancelarie - Sejmu, Senatu, Premiera i Prezydenta.

"Do końca 2013 r. na wyposażeniu specpułku winny znaleźć się nowe samoloty" - ocenił w ubiegłym tygodniu szef MON. "Do tego czasu służbę zakończą Jaki-40. Do tego czasu mamy protezę w postaci Embaerów, którą będziemy posługiwać się w szczególności jeśli chodzi o sprawowanie przez Polskę prezydencji w UE" - dodał.

TU-154M, który wrócił z remontu, to bliźniacza maszyna tej, która rozbiła się 10 kwietnia pod Smoleńskiem. Samolot uległ katastrofie w drodze do Katynia na uroczystości upamiętniające 70. rocznicę mordu NKWD na polskich oficerach. W katastrofie zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Remontowany Tu-154M przekazany Polsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!