W środę w Szczecinie podpisano - wartą ponad 135 mln zł netto - umowę na modernizację odcinka linii kolejowej nr 410. W efekcie ma być przywrócony ruch na obecnie nieczynnym fragmencie tej linii, między Grotnikami Drawskimi a Drawnem.
- Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule projektuj i buduj. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia br.
- Wtedy mają się rozpocząć prace budowlane, które potrwają do 2026 r.
- Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków MON. Roboty przeprowadzi firma Schweerbau GmbH Co.
Modernizacja części linii jest możliwa dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych i Ministerstwa Obrony Narodowej. Jednotorowy szlak będzie przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Zapewni sprawny dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania na lawety tirów.
"Wielokrotnie mówiliśmy o tym, że odbudowujemy to, co wydawało się jeszcze przed 2016, 2015 r. bezpowrotnie utracono" - powiedział w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. "To te dobra, które kiedyś służyły normalnemu funkcjonowaniu Rzeczpospolitej, które w latach 90-tych i później niestety zostały zmarnotrawione; mam na myśli linie kolejowe. Nasi poprzednicy zwijali kolej, a my kolej rozwijamy" - dodał.
"W ostatnich trzech latach przywróciliśmy do ruchu ponad 200 kilometrów linii. Cieszę się, że możemy odwracać szkodliwy trend zamykania linii kolejowych, który obowiązywał w Polsce przez wiele lat" - powiedział Adamczyk.
Jak dodał, połączenia pasażerskie na linii nr 410 zostały zlikwidowane w 1991 r., a połączenia towarowe w 1996 r.
Inwestycja zakłada kompleksową modernizację i częściową odbudowę 55 kilometrów torów. W ramach prac na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy. Będzie do niego przylegać nowa rampa, która pozwoli na sprawne przeładowywanie towarów, transportowanych na potrzeby armii, nawet przez kilkusetmetrowe pociągi.
"Obecny stan techniczny tej linii kolejowej nie zabezpiecza logistycznie potrzeb wojska" - powiedział, cytowany w komunikacie, PKP PLK minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. "Inwestycja jest więc bardzo ważna dla sprawnego przewozu sprzętu i towarów. Dzięki wykonanym pracom transporty kolejowe w krótkim czasie będą mogły zaopatrywać m.in. jednostki ćwiczące na poligonie w Drawsku Pomorskim" - dodał.
Zdaniem zachodniopomorskiego wojewody Tomasza Hinca Pomorze Zachodnie jest ważnym pod względem militarnym punktem na mapie Polski. Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko to jeden z największych i najnowocześniejszych poligonów wojskowych w Europie. Szkolą się tu nie tylko wojska polskie, ale też i jednostki NATO. Przywrócenie kolejowego ruchu towarowego na poligon wzmocni walory szkoleniowe Centrum - podkreślał.
Płynny ruch pociągów na odnowionej linii zapewni pięć nowych rozjazdów oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km na godzinę. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu takiego, jak czołgi czy samochody opancerzone, które potrafią ważyć kilkanaście ton.
W ramach prac zmodernizowany zostanie m.in. most na rzece Drwa w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu.
Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule projektuj i buduj. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia br. Wtedy mają się rozpocząć prace budowlane, które potrwają do 2026 r. Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków MON. Roboty przeprowadzi firma Schweerbau GmbH Co.
KOMENTARZE (5)
Do artykułu: Resort obrony wyremontuje kolej w Zachodniopomorskiem